SNART NY OPERATØR: I disse dager ryddes og males hangaren til ambulansehelikoptrene i Tromsø. Snart skal Norsk Luftambulanse ta over for Lufttransport. Foto: Ingun Mahlum / Dagbladet
SNART NY OPERATØR: I disse dager ryddes og males hangaren til ambulansehelikoptrene i Tromsø. Snart skal Norsk Luftambulanse ta over for Lufttransport. Foto: Ingun Mahlum / DagbladetVis mer

Ambulansebråket i nord

Frøs pilotenes lønn i tre år for å vinne helikopteranbud

- De ansatte har gjennom lønnsfrys og reforhandling av pensjonsordning bidratt sterkt til at vi vant anbudet.

Lufttransport, selskapet som tapte anbudsrunden for ambulanseflyene, har også tapt retten til å drifte ambulansehelikoptrene videre.

Norsk Luftambulanse AS (NLA) gikk seirende ut av anbudsrunden, ved å tilby en bedre pris i anbudet. De var totalt 430 millioner kroner billigere.

Selskapet forteller Dagbladet at de har fått god støtte fra sine piloter for å vinne den nå omstridte anbudsrunden.

- De ansatte i NLA har gjennom tre års lønnsfrys og reforhandling av pensjonsordning bidratt sterkt til at vi vant anbudet, sier administrerende direktør Rune Midtgaard.

Fagforeningen Parat, som organiserer ansatte i både Lufttransport og Norsk Luftambulanse, bekrefter overfor Dagbladet at piloter i NLA har fryst lønna for å hjelpe selskapet vinne anbudet for helikopterambulansen.

- Pilotene skal være stolte

Rune Midtgaard opplyser at lønnsfryset var frivillig og at pilotene i Norsk Luftambulanse uansett ikke forventer å være lønnsledende.

- Norsk Luftambulanse AS er eid av en ideell stiftelse. For oss er det viktig å ikke være lønnsledende. At pilotene bidro så sterkt til at vi kunne vinne anbudet om helikopterambulanser er noe de skal være stolt av, sier Midtgaard.

Som Dagbladet tidligere har skrevet, pågår det nå bitter strid mellom Lufttransport AS og Norsk Luftambulanse. Pilotene som i dag fly ambulansehelikopter i nord er ansatt i Lufttransport. De må finne seg i betydelige lønnsreduksjoner dersom de vil bli med videre når Norsk Luftambulanse tar over 1. juni.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Årsaken til dette er at Norsk Luftambulanse ikke godtar arbeidserfaring fra Lufttransport som ansiennitet. Piloter mister dermed mesteparten av sin ansiennitet, og dermed mye lønn, ved å bli i «sin egen» jobb.

- Får bedre lønn

Rune Midgaard sier Norsk Luftambulanse har strukket seg langt og tilbudt pilotene fra Lufttransport to lønnstrinn bedre begynnerlønn enn selskapets egne piloter fikk.

- De nyansatte fra Lufttransport er tilbudt bedre betingelser enn noen andre som har begynt hos oss, inkludert et antall som tidligere har kommet fra Lufttransport.

Såkalt virksomhetsoverdragelse, altså krav om at alle ansatte i Lufttransport blir med videre med beholdt lønnsnivå, ble det ikke stilt krav om i anbudsrunden. Dermed kan NLA tilby pilotene å søke på «egne jobber» til reduserte betingelser. 30 prosent av pilotene har valgt å slutte framfor å fortsette til dårligere lønn.

Nyansatte piloter i NLA har en begynnerlønn på maks 1 million kroner i året, avhengig av ansiennitet, opplyser selskapet.

Parat varsler en rettslig avklaring av om helikopterambulansen har vært gjenstand for en virksomhetsoverdragelse etter arbeidsmiljøloven. Denne vil bli gjennomført etter 1. juni, når Norsk Luftambulanse har overtatt driften.