FORTVILTE MENNESKER: 400 Nav-saker er blitt avsluttet uten vedtak. Foto: Scanpix
FORTVILTE MENNESKER: 400 Nav-saker er blitt avsluttet uten vedtak. Foto: ScanpixVis mer

Nye Nav-regler:

Frp: - Nav må rydde opp. Nav: - Nye regler har gitt merarbeid for ansatte

Erlend Wiborg (Frp), leder i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, sier han er skuffet over Nav. Nav-direktøren sier innstrammingen i regelverket for AAP har gitt Nav-ansatte mer arbeid.

- Jeg er skuffet over at NAV ikke har fått ryddet opp i disse sakene. Før jul fikk vi vite at det omhandlet rundt 600 saker. Forrige uke var det fortsatt hele 400 saker som var avsluttet uten vedtak om stans som ikke var håndtert, sier Erlend Wiborg, leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget til Dagbladet.

Wiborg mener at dette ikke er godt nok og mener NAV nå må sette inn tilstrekkelige ressurser for å få orden i sakene. Han peker på at hovedregelen i Folketrygdloven er at stans i ytelse skal informeres om gjennom vedtak.

- Vi snakker om enkeltmennesker som får stanset en ytelse de har forventet at kommer, uten forvarsel eller begrunnelse. Det stiller mange i en helt uholdbar situasjon, uavhengig av at det opprinnelige vedtaket forteller om innvilget varighet og sluttdato, sier Wiborg.

Kritikk mot innstramminger

Det er blitt rettet mye kritikk mot innstrammingene av reglene for AAP-ytelser i Nav. Innstrammingene, som ble iverksatt 1. januar 2018, betyr et kortere løp på arbeidsavklaringspenger - fra fire til tre år. I tillegg er vilkårene for å få utvidet perioden innskrenket og forlengelse kan bare gis i to år.

Dagbladet har skrevet flere artikler om kritikken mot innstrammingen i regelverket. Blant annet ønsker SV-leder Audun Lysbakken en reversering av de nye reglene. Olav Lægreid, advokat og ekspert på trygderett, har beskrevet innstrammingen av regelverket en fattigdomsfelle.

- NAV-direktøren må rydde opp

- Nav må også rydde opp i AAP. Jeg kommer til å følge dette opp med statsråden på nytt, og be henne være helt tydelig med Nav på at dette ikke er godt nok. Vi forventer at Nav-direktøren tar umiddelbare grep, sier Wiborg.

- Nav sier til media at de jobber etter de politiske beslutningene. Er det ikke litt enkelt å kritisere Nav når de jobber etter et regelverk som regjeringen har bestemt?

- Nei, fordi den ene saken er at Nav har stanset ytelser fordi de ikke har rukket å gjøre nye vedtak. Jeg mener AAP-endringene i all hovedsak er fornuftig. Det er fornuftig at man skal få raskere avklart arbeidsevne eller uføretrygd, men det er viktig at Nav følger opp sakene og avklarer sakene det gjelder.

Wiborg mener tre år er nok til å avklare Nav-klientenes arbeidsevne og at Nav har nok ressurser til å prioritere AAP-vedtakene.

- Hvis man påklager et vedtak man mener er feil, må Nav ha ressurser slik at sakene blir behandlet veldig fort. Folk må ha en forutsigbarhet i livet. Nav må forstå at dette er høyeste prioritering nå, sier han.

Nav-direktør: - Jobber iherdig

Kjell Hugvik, direktør i arbeids- og tjenesteavdelingen i Nav, sier til Dagbladet at endringene i AAP-regelverket som kom i januar førte til merarbeid for Nav.

- Våre medarbeidere har jobbet og jobber fortsatt iherdig for å følge opp alle sakene. Vi har både vurdert rettighetene til AAP i unntaksperiode for alle som hadde unntaksvedtak etter gammelt regelverk, og vurdert rett til unntak for alle som nådde 4- årsgrensen i løpet av 2018, sier han.

Han understreker at sakene er høyt prioritert og at de behandles fortløpende.

- Det er svært beklagelig at det skjer og vi jobber hardt for å sikre at så få som mulig opplever dette, sier han.

Ifølge Hugvik bruker saksbehandlerne ofte mye tid på å vente på ny medisinsk dokumentasjon.

- For at prosessen skal gå raskt, er vi helt avhengig av at behandlere sender dokumentasjon innen fristen slik at vi slipper å etterlyse svar, sier han.