HANDLINGSTRØBBEL: En sentral Frp-kilde sier til Dagbladet at Høyre gjerne «må si at handlingsregelen ligger fast, hvis det hjelper dem å lure seg selv med en slik formulering. Men vi har fått stort gjennomslag for vårt syn». Her er Frp-leder Siv Jensen og Høyre-leder Erna Solberg fotografert på Sundvolden hotell, der regjeringsplattformen ble lagt fram i går. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
HANDLINGSTRØBBEL: En sentral Frp-kilde sier til Dagbladet at Høyre gjerne «må si at handlingsregelen ligger fast, hvis det hjelper dem å lure seg selv med en slik formulering. Men vi har fått stort gjennomslag for vårt syn». Her er Frp-leder Siv Jensen og Høyre-leder Erna Solberg fotografert på Sundvolden hotell, der regjeringsplattformen ble lagt fram i går. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Frp-kilde: - Høyre lurer seg selv om handlingsregelen

Frp har fortsatt ambisjoner om å bruke milliarder på vei og helse utenfor handlingsregelen - tross forpliktelsene om at den skal ligge fast.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Sundvolden-plattformen slår fast at den påtroppende Høyre/Frp-regjeringen skal følge handlingsregelen.

Det tar man imidlertid ikke så tungt i Frp - selv om partiet lenge har kjempet mot og kritisert regelen som gjerne omtales som Jens Stoltenbergs (Ap) kongstanke.

- Høyre må gjerne si at handlingsregelen ligger fast, hvis det hjelper dem å lure seg selv med en slik formulering. Men vi har fått stort gjennomslag for vårt syn, sier en sentral Frp-kilde til Dagbladet.

Vil omgå handlingsregelen Kilden trekker fram at Frp har fått gjennomslag for opprettelsen av et eget helseselskap og et veiselskap. Slike statlige selskaper har Frp drømt om lenge - nettopp fordi partiet mener det åpner for å bruke milliarder på blant annet veiprosjekter utenfor handlingsregelen.

Les også: Slik vil Frp omgå handlingsregelen.

Veiselskapet har allerede fått en del oppmerksomhet etter at det ble gjort kjent i samarbeidsavtalen i forrige uke.

- Helseselskapet virker det som få har fått med seg ennå. I tillegg har vi altså fått et eget samferdselsfond, som også etter hvert skal få inntekter fra veiavgiften. Her er det mye vi kan gjøre framover.

- Det er dette Carl I. Hagen kaller kreativ bokføring?

- Det er ikke mine ord, sier kilden.

Da Dagbladet i forrige uke fortalte om Frps strategi for å omgå handlingsregelen, var ikke organiseringen av veiselskapet kjent. Frp's forhandlingsdelegasjon har kjempet for det skal etableres etter den såkalte Avinor-modellen - som innebærer et finansielt liv utenfor handlingsregelen. 

Statlige Avinor er i stor grad selvfinansiert gjennom årlige driftsinntekter på rundt ni milliarder kroner, som flyplassavgifter, mens investeringer delvis finansieres gjennom låneopptak. Når staten skyter inn egenkapital inn i selskapet, skjer det utenfor handlingsregelen - som såkalt formueomplassering.

Da Solberg-regjeringens plattform ble offentliggjort i går, kom fasiten. Veiselskapet skal finansieres med egenkapital, men skal også kunne ta opp lån med statsgaranti.

Det ble også kjent at Solberg-regjeringen vil etablere et infrastrukturfond på 100 milliarder kroner. Avkastningen skal øremerkes i statsbudsjettet til vei- , jernbane- og kollektivnettet, samt bredbånd og IKT-infrastruktur.

- Havner i luksusfellen Som Dagbladet har fortalt tidligere i dag, lurer økonomieksperter på hvor den nye regjeringen skal ta pengene fra.

- Jeg tror de skal få en veldig stor oppgave med å få endene til å møtes. Hvis de skal greie å kjøre en like stram politikk som den avtroppende regjeringen, så må en del mennesker naturligvis bli skuffet over skattelettene, sier Ola Honningsdal Grytten, professor ved Norges Handelshøyskole.

- De vil bruke penger i øst og vest, men vi får få forklaringer på hvor de vil hente disse pengene fra. Og om de ikke har noen
god plan for det, havner de i luksusfellen, sier
økonomiekspert Hallgeir Kvadsheim 

- Det lurer jeg litte grann på også, sier Grytten fra Norges Handelshøyskole.

Den utfordringen blir naturligvis mindre om man omgår handlingsregelen, som begrenser statens årlige oljepengebruk til fire prosent av kapitalen i Statens pensjonsfond utland (populært kalt «Oljefondet»).

Erna: - Skal ikke omgå handlingsregelen Men da påtroppende statsminister Erna Solberg (H) møtte pressen i går, avviste hun at det nye statlige veiselskapet opprettes med sikte på å lånefinansiere store utbyggingsprosjekter, slik at man ikke trenger å bevilge like mange milliarder over statsbudsjettet de første årene.

- Vi er først og fremst opptatt av dette som et instrument for å kunne bygge vei raskere. Det er ikke en omgåelse av handlingsregelen, dette her, sa Solberg, og fortstatte:

- Veibevilgninger skal finansieres enten ved at selskapet har egne inntekter. Vi har sagt at vi gradvis skal overføre deler av veiavgiften - altså årsavgiften som det het i gamle dager - til en inntekt for dette selskapet. Det andre vi skal gjøre, er å bevilge penger til nedbetaling av lånene over statsbudsjettet. Så er det viktig for oss at vi alltid skal føre regnskap over hvilke forpliktelse som ligger framover i budsjettet. På samme måte som OPS-prosjekter kan gi det, kan også veiselskapet gi det. Rammene vil jo fastsettes av regjering og Storting. Så dette er ikke en omgåelsesvei, dette er en måte å gjøre det mer effektivt på.