Frp om bompengegaranti: - Garantier er alltid fryktelig dumt

Staten drar inn en halv milliard mer i bompenger, etter at Frp kom i regjering.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

STORTINGET, OSLO (Dagbladet): Under valgkampen i 2013, lovte Bård Hoksrud å bygge vei og jernbane uten bruk av bompenger dersom Frp kom i regjering. Frp endte i regjering, men Hoksrud vant ikke fram med sitt valgkampløfte.

Ett år etter valget innrømmet Hoksrud, som da var statssekretær i Samferdselsdepartementet, at det ved utløp av denne stortingsperioden ikke kommer til å være færre bomstasjoner enn det var da regjeringen tok over.

- Jeg kommer nok til å være litt mer forsiktig i språkbruken før neste valg, sa Hoksrud til Aftenposten den gang.

Tidligere i sommer ble det klart at Hoksrud trakk seg som statssekretær i Samferdselsdepartementet, for å gå tilbake til Stortinget, hvor han nå er eldrepolitisk talsmann for Frp.

Vil øke bomavgift Miljøpartiet de Grønne (MDG) vil på sin side innføre rushtidavgift, og har blant annet foreslått å øke bomavgift til 100 kroner i Bergen på enkeltdager.

Onsdag møttes MDG-leder Rasmus Hansson og Roy Steffensen (Frp), som sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, til debatt i DBTVs sending fra Valgboden.

- Vi har klart å fjerne bompenger på sju prosjekter, og redusert betalingen på 13 prosjekter, sa Steffensen under sendingen.

Senterpartiet har kritisert Frp for å «sette verdensrekord i bompengebruk». Ifølge Vegdirektoratet så betalte norske bilister også en halv milliard kroner mer i bompenger enn året før.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skylder på de rødgrønne Steffensen i Frp mener den forrige regjeringa må ta på seg skylda for at nordmenn betaler i bompenger i dag.

- De siste fire årene med rødgrønt styre ble antallet veiprosjekt med bompenger doblet. De har hatt en helt ukritisk tilnærming til bompengeavgift, sier Steffensen og legger til:

- Det man betaler i bompenger i dag er fra prosjekter som er vedtatt og har blitt bygd tidligere. Vi har klart å redusere bompengeavgiften flere steder. Bilistene i Nord-Norge vil nå spare to milliarder i Bodø, Harstad og Alta etter at Frp kom i regjering. Vi ser også at økt trafikk fører til at vi får inn mer bompenger, som igjen gjør at vi får nedbetalt prosjektene og kan fjerne bommene tidligere.

- Ikke stor forskjell Rasmus Hansson i MDG sier Miljøpartiet har et helt avslappet forhold til bompenger.

- I praksis er det ikke så stor forskjell mellom MDG og Fremskrittspartiets bompengepolitikk, for de bruker det også når de mener det er et behov, sier Hansson.

MDG-politikeren understreker likevel at MDG og Frp står langt fra hverandre i denne debatten.

- Når man bygger vei, så må det betales. MDG vil også bruke bompenger til å begrense biltrafikken. Vi mener det er like fornuftig å forsøke å løse klimaproblemene med økt biltrafikk, som å behandle aids med ebola, sier Rasmus Hansson.

Angrer på garanti På spørsmål om hvordan Hoksrud kunne love å fjerne bomstasjonene hvis Frp kom i regjering, svarte han i fjor sommer at velgerne forsto at løftet kun gjaldt dersom Frp fikk mer enn 50 prosent av stemmene.

- Tok dere i Frp for hardt i?

- Nei, for målsettingen vår er å bygge vei og baner uten bompenger. I sum er jeg veldig glad for det vi greier å få til i regjering, sier Steffensen om Bård Hoksruds lovnad i 2013.

- Men dere ga jo en garanti?

- Ja, garantier er alltid fryktelig dumt, men alle partier gir garantier. Nå har vi tatt lærdom av det. Vi ønsker fortsatt å fjerne bompenger, om velgerne liker det må de stemme det.

Steffensen sier at også Frp er interessert i å fornye bilparken, og øke vrakpanten og senke avgiftene, slik at folk kan kjøpe mer miljøvennlige biler.

MDGs Rasmus Hansson ber velgerne om å ta miljøutfordringene på alvor.

- Med Frp-politikk låser vi Norge inn i den transportframtiden vi ikke skal ha av hensyn til klima, av hensyn til å kunne gjøre byene våre bedre å bo i, sier Hansson.

Du kan også følge med på det som skjer foran og bak kameraet i boden i vårt live-studio på nett.

Om du ønsker å delta i debatten, bruk emneknaggen #dbvalg15 på twitter.