SVARER: Lan Marie Nguyen Berg som er byråd for miljø og samferdsel i Oslo sier de er godt i gang med planleggingen av bilfritt sentrum i hovedstaden. Video: Steinar Solås Suvatne og Øistein Norum Monsen / Dagbladet.Vis mer Vis mer

Frp om MDG-Lans plan: -Fanatisk

Mener bilfritt sentrum vil skade Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I fjor vedtok byrådet i Oslo å gjøre Oslo sentrum bilfritt innen 2019. Innenfor Ring 1 er det fotgjengerne og syklistene som etter planen skal herske, men gjennomføringen kommer ikke til å skje uten motstand.

Lan Marie Nguyen Berg (Mdg) er byråd for miljø og samferdsel i Oslo. I DBTVs «Svar på spørsmålet» sier hun at de nå er godt i gang med prosessen.

- Nå er vi på planleggingsstadiet. Vi er i gang med å finne ut av hvordan vi skal gjennomføre, hva som skal skje først, hvordan vi skal gjøre dette på en god måte og hvordan vi skal involvere de riktige aktørene. Dette er veldig spennende og et godt og viktig grep for byen vår, sier Berg.

Det er Arbeiderpartiet, SV og Miljøpartiet de grønne som utgjør flertallet i Oslo etter kommunevalget i 2015. Frp derimot, er i opposisjon og sterkt kritiske til planene.

- Det er ikke hemmelig at vi mener at bilfritt Oslo sentrum er en dårlig løsning sier Fremskrittspartiets Tommy Skjervold, byrådssekretær for miljø og samferdsel.

OPPOSISJON: Tommy Skjervold er samferdselspolitisk talsmann i Oslo FrP og bystyrerepresentant.
OPPOSISJON: Tommy Skjervold er samferdselspolitisk talsmann i Oslo FrP og bystyrerepresentant. Vis mer

- Det er fanatisk å ta bilen ut av sentrum og mange avveininger må tas før det iverksettes så drastiske tiltak, sier Tommy Skjervold.

Bekymret

Det er omtrent 90 000 arbeidsplasser i Oslo sentrum og flere har uttrykt bekymring for handelstanden og arbeidsplassene innenfor ring 1. Berg sier de har god dialog med handelsstanden.

- Når man reduserer biltrafikken blir det lettere for bussen å komme fram. Ruter anslår at man kan spare melllom 300 og 400 millioner kroner dersom bussen slipper å stå i kø og folk ikke kommer for seint på jobb. Det vil også bidra til at det blir mer plass i byen vår, mer gateliv og mer folk, sier Berg.

Opposisjonspartiet Frp vil følge nøye med på prosessen.

- Nå har de flertall og kan gjennomføre det de vil, men vi vil stille kritiske spørsmål underveis i prosessen slik at de ikke gjør Oslo til en by der det er vanskelig å gjøre handel, sier Skjervold om det politiske flertallet som på Frp’s nettsider omtales som rød-grønne sosialister.

Skjervold mener bystyrets vedtak om bilfritt sentrum innen 2019 vil få konsekvenser for brukerne av byen og handelsstanden og gjøre sentrum til et mindre trivelig område.

- Vi kan ikke ha potteplanter i alle gatene. Det må være mulig å levere varer, bussen og utrykningskjøretøyer må få komme fram, sier Skjervold.

Unntak

- Forslaget om bilfritt sentrum blir mer spiselig jo flere unntak man har, sier Skjervold.

- Byrådet har ikke bevilget en krone mer til kollektivtransporten. Hvis vi skal ha et bilfritt sentrum, så må innbyggerne få et alternativ. Vi har foreslått flere bussruter uten å få gjennomslag for det, sier Skjervold, som mener det er viktigere å øke tilbudet enn å senke prisene.

Siden Lan Marie Nguyen Berg tok over jobben som byråd for miljø og samferdsel i Oslo har parkering blitt dyrere, parkeringstiden på offentlige parkeringsplasser kortere og bompengene dyrere.

- Klimapolitikk handler om å prioritere. En gulrot for noen blir fort en pisk for andre. De beste gulrøttene med god klimapolitikk i Oslo og andre storbyer er at det blir rein luft, det blir bedre plass til de som reiser og det blir bedre sykkelveier som vi prioriterer foran parkeringsplasser, sier Lan Marie Nguyen Berg.