UTFORDRER: Mens Høyres stortingsgruppe er svært lojal mot partiledelse og regjering, har Frps gruppe lov til å utfordre regjeringen. Det kan tære på Høyre-gruppas lojalitet, mener tidligere Høyre-statsråd og partner i kommunikasjonsrådgivningsfirmaet First House, Morten Andreas Meyer. Frp-representant Ulf Leirstein ( midt på bildet) er en av Frp-representantene vil vil ha ny behandling av flyseteavgiften for å redde Moss Lufthavn Rygge. Her under landsmøtet med partileder SIv Jensen i forgrunnen. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet.
UTFORDRER: Mens Høyres stortingsgruppe er svært lojal mot partiledelse og regjering, har Frps gruppe lov til å utfordre regjeringen. Det kan tære på Høyre-gruppas lojalitet, mener tidligere Høyre-statsråd og partner i kommunikasjonsrådgivningsfirmaet First House, Morten Andreas Meyer. Frp-representant Ulf Leirstein ( midt på bildet) er en av Frp-representantene vil vil ha ny behandling av flyseteavgiften for å redde Moss Lufthavn Rygge. Her under landsmøtet med partileder SIv Jensen i forgrunnen. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet.Vis mer

- Frp-omkamper skaper ikke feststemning

Men Høyre og Frp tåler mye av hverandre, sier tidligere Høyre-statsråd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):Gruppestyret i Frps stortingsgruppe besluttet på et møte torsdag morgen at de godtar den omstridte flypassasjeravgiften. Nå blir det nytt forhandlingsmøte om revidert nasjonalbudsjett torsdag kveld.

- Det er vel en klargjøring av klargjøringen, sier Høyre-kilde syrlig til Dagbladet.
 
Det var VG som først meldte om gruppestyrets vedtak.

Står bak - Utgangspunktet vårt for forhandlingene i Stortinget er å sikre flertall for regjeringens forslag til revidert Nasjonalbudsjett. Vi står fullt og helt bak dette forslaget, sier Frps finanspolitiske talsmann Hans Andreas Limi til VG.

Etter det Dagbladet får opplyst, var det på et møte i dag tidlig at Frps gruppestyre gjorde dette vedtaket.

Først ved totida i ettermiddag fikk Høyre, Venstre og KrF beskjed om denne avklaringen, etter det Dagbladet får vite. Dermed fortsetter forhandlingene, som ble utsatt etter budskapet fra Frps gruppemøte i går, om revidert nasjonalbudsjett klokka 20 i kveld.

- Hele vedtaket Østfold-representanten Erlend Wiborg sa i går at han aller helst ville fjerne flypassasjeravgiften, men andre løsninger som reddet drift på Moss Lufthavn Rygge, var også aktuelle.

Fjerning av avgift var ett av forslagene som ble spilt inn til forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett, bekreftet parlamentarisk leder Harald Tom Nesvik onsdag kveld. I dag, etter det som ser ut som en ny snuoperasjon, sier Wiborg fortsatt at han er meget godt fornøyd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Du må lese hele vedtaket. Og det er resulatet som avgjør, sier han. Han ønsker ikke å gi noen ytterligere kommentar i dag.

Torsdag formiddag sa Limi til Dagbladet at saken kom «unødig tilspisset» ut i går kveld.

- Alle de fire partiene i Østfold, som står midt oppe i situasjonen, er jo opptatt av det samme. Vår gruppe sluttet seg til at flyplass-saken bør bli et tema. Og i Østfold er det jo flyseteavgiften som trigger saken. Spørsmålet er hvordan vi kan finne gode løsninger på en situasjon alt tyder på vil oppstå, sa Limi i formiddag.

Dagbladet er kjent med at Frps manøvreringer i saken har skapt sterk irritasjon, ikke bare hos Venstre og KrF, men også hos regjeringspartner Høyre. Forhandlerne har dårlig nok tid som det er.

KrFs Hans Olav Syversen uttalte tidligere torsdag at han synes det er spesielt at Frps stortingsgruppe taler sin egen partileder midt imot. Siv Jensen, som også er finansminister, forsvarte nemlig flypassasjeravgiften i Stortingets spørretime i går.

- Frustrasjon Det har også vært frustrasjon i Høyre over Frps hang til omkamp om beslutninger og kompromisser mellom regjeringspartiene og samarbeidspartiene.

Noen i Høyre trekker på skuldrene. Andre er frustrerte og irriterte over Frps arbeidsform.

Raknet En stortingsrepresentant beskriver gårsdagens Frp-omkamp som «frustrerende» og «vanskelig».

 - Det går seg jo til, men det er ganske frustrerende når vi fikk vite gjennom media at det kunne bli omkamp. Siv Jensen forsvarte avgiften godt i Stortinget, alt virket såre godt, og til og med Venstre var fornøyde, og så raknet det i Frps stortingsgruppe. Det kunne ikke skjedd i Høyre, og den kulturforskjellen er frustrerende, sier representanten til Dagbladet.

- Bevisst dobbeltkommunikasjon Dagbladet er kjent med at man i regjeringskretser var fornøyd med å få fokus på det Siv Jensen kalte «Aps rørende omsorg for Ryanair», mens regjeringspartiene sto støtt mot press fra det omstridte lavprisselskapet.

Men så tok Frp's gruppemøte og krav om «ny runde» om flypassasjeravgiften oppmerksomheten. Forsøk på å tone ned bestillingen fra Frp's stortingsgruppe til sine budsjettforhandlere, var halvhjertet.

- Dette er bevisst dobbeltkommunikasjon, sier en Høyre-kilde.

En annen kilde i partiet understreker at Høyre og Frp er avhengige av å framstå som et samlet lag, og at eventuelle omkamper når det nærmer seg valget 2017, kan bli krevende.

- Utmerket samarbeid Parlamentarisk nestleder i Høyre, Nikolai Astrup, overlater til finanspolitikerne å kommentere flypassasjeravgiftens skjebne. Han sier Høyre og Frp har et utmerket samarbeid.

- Vi står sammen om store og viktige saker for å modernisere landet, sier han.

- Er det frustrasjon i gruppa over at det andre regjeringspartiet utfordrer regjeringen?

- Vi har et godt samarbeid og får til mye sammen, svarer Astrup.

- Ikke feststemning Tidligere Høyre-statsråd, nå partner i First House, Morten Andreas Meyer, sier at samarbeidet mellom regjeringspartiene er godt.

- Begge partiene opplever at de lykkes og har fremgang. Da tåler de mye av hverandre. Klimaet i regjeringen, mellom Siv og Erna, og mellom statsrådene, er svært godt. Frps vedtak om omkamp om flypassasjeravgiften skaper ikke feststemning, men utløser ingen alvorlig krise, sier Meyer.

- Det er lett å være raus i medvind. Erna Solberg utviser stor romslighet, sier Meyer.

Kan tære på stortingsgruppa  - Men det kan være mer krevende mellom de to stortingsgruppene. Høyres stortingsgruppe har tradisjon for å opptre svært lojalt overfor ledelsen og nå regjeringen. Samtidig får Frps gruppe lov til å utfordre regjeringen. Over tid vil det utfordre Høyre gruppas lojalitet.

Men gårsdagens sak er langt mer utfordrende for samarbeidet mellom regjeringspartiene og samarbeidspartiet Venstre. Det er en sak som ytterligere svekker relasjonen mellom regjeringspartiene og et viktig støtteparti.

- Ikke kaos - Hvordan vil det virke for regjeringen fram mot valget hvis det kommer flere slike saker hvor Frps stortingsgruppe vil ha omkamp om kompromisser regjeringen har inngått med samarbeidspartiene?

- Det vil være avhengig av omfanget. Det er et stykke igjen før velgerne får et bilde av kaos, men det må ikke bli mange dager som i går, sier Meyer.

Civita-leder Kristin Clemet understreker at hun ikke har fulgt saken rundt flyseteavgiften tett, og at hun derfor uttaler seg på generelt grunnlag. Hun mener manglende utredningsapparat er en av årsakene til at det blir omkamper.

 - Det er ofte vanskelig å utvikle komplisert politikk uten et utredningsapparat som står til rådighet. Når man må inngå kompromisser i Stortinget, så klarer man ikke alltid å inkludere departementene som sitter på utredningskapasiteten. Og det problemet oppstår oftere for mindretallsregjeringer, sier Clemet.

Kulturforskjeller Men også Clemet ser at det er kulturforskjeller mellom partiene som også bidrar til slike omkamper.

- Det er nok generelt en tradisjon for at de store styringspartiene Høyre og Ap oppfører seg noe annerledes enn mindre partier, som SV og Frp.

 - Hvilke utfordringer skaper det?

 - Frp har hatt en viss suksess på meningsmålingene, og som et systemkritisk parti er de kanskje avhengig av å operere på den måten for å få det til å fungere, sier Clemet.

STATSRÅDSKOLLEGER: Morten Andreas Meyer var moderniseringsminister og Erna Solberg var kommunalminister i Bondevik II-regjeringen. Nå er Meyer partner i First House. Meyer mener Frp og Høyre samarbeider svært godt, men mener det ikke bør bli for mange Frp-omkamper framover. Foto: Erlend Aas / SCANPIX
STATSRÅDSKOLLEGER: Morten Andreas Meyer var moderniseringsminister og Erna Solberg var kommunalminister i Bondevik II-regjeringen. Nå er Meyer partner i First House. Meyer mener Frp og Høyre samarbeider svært godt, men mener det ikke bør bli for mange Frp-omkamper framover. Foto: Erlend Aas / SCANPIX Vis mer