BEKLAGELIG: Morten Stordalen i samferdselskomiteen på Stortinget sier han ville formulert seg annerledes hvis han hadde lest hele regjeringens forslag til statsbudsjett.
Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
BEKLAGELIG: Morten Stordalen i samferdselskomiteen på Stortinget sier han ville formulert seg annerledes hvis han hadde lest hele regjeringens forslag til statsbudsjett. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpixVis mer

Togblemme fra samferdselspolitiker

Frp-politiker skrøt av «full gass» for togsatsing - innrømmer å ikke ha lest statsbudsjettet ordentlig

Sa noe ganske annet enn det regjeringen foreslår. - Det er beklagelig. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det er ikke uvanlig at et partis stortingsrepresentanter fronter gode nyheter fra statsbudsjettet i lokalavisene i fylkene de er valgt inn fra.

Da Frp-representant Morten Stordalen prøvde seg på det 7.oktober, gikk det imidlertid litt i ball.

Der skrøt han nemlig av regjeringens satsing på Intercity-utbyggingen i Vestfold.

- Full gass

- Nå blir det full gass, sa han i saken som sto på trykk i Tønsbergs Blad 7.oktober, dagen etter regjeringens forslag til statsbudsjett ble lagt fram.

I intervjuet trakk Stordalen, som er ny fraksjonsleder for Frp i Stortingets samferdselskomite, fram satsinga på strekningen Tønsberg-Larvik.

- I statsbudsjettet er det satt av 1,35 milliarder kroner til planleggingen av InterCity-utbyggingene på Østlandet, inkludert Vestfoldbanen. Dette er et formidabelt løft og viser at det er stort fokus på utbyggingen også mellom Tønsberg og Larvik. Vi stopper altså ikke å tenke InterCity sør for Tønsberg, sa han i intervjuet.

Det er bare ett problem: Han hadde ikke lest dokumentet skikkelig på forhånd.

Lavere planfremdrift

I regjeringens forslag til statsbudsjett er det nemlig ingen løfter om full gass for planlegginga men tvert imot planer om «lavere planfremdrift» for Tønsberg-Larvik.

Det betyr i realiteten en kraftig nedbremsing i arbeidet med strekningen, det motsatte av det stortingsrepresentanten fra samferdselskomiteen på Stortinget lovte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Beklagelig

I dag konfronteres han med tabben i flere aviser, deriblant Tønsbergs Blad - og innrømmer å ikke ha finlest formuleringene i budsjettet.

- Jeg synes det er beklagelig. Hadde jeg finlest alle formuleringene den morgenen og formiddagen, hadde jeg nok formulert meg litt annerledes, sier Stordalen til Dagbladet.

Han sier forklaringen til det hele er at det er satt av rekordsummer til jernbaneplanlegging inkludert Intercity, og at han visste at strekningen Tønsberg-Larvik også var nevnt i budsjettet.

- Styringssignalet til Jernbaneverket er at de skal ha lavere planframdrift på den strekningen?

- Ja, hadde jeg finlest hele budsjettdokumentet hadde jeg nok formulert meg annerledes, sier han.

Samtidig mener han så store bevilgninger som det regjeringen blar opp til jernbaneplanlegging, også vil skape trøkk i Vestfold.

Solvik-Olsen: - Ikke lagt død

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) sier det samme og tar sin partikollega i forsvar.

- Det går alltid an å si at man skulle brukt litt mer moderate ord i ettertid, men i forhold til all tidligere satsing er det fortsatt full gass. Så er det alltids en eller annen konsulent som ikke er fornøyd med hvor mye penger de får, men jeg mener vi må sette oss ned og heller se hvordan vi skal få mest mulig ut av jernbanepengene, sier Solvik-Olsen til Dagbladet.

Han understreker at det er satt av 18 millioner kroner til mer planlegging på strekningen - og at den på ingen måte er lagt død fra statens side.

- Vi vet hva Jernbaneverket har bedt om, men samtidig skal vi jobbe med Jernbaneverket for å sørge for at de har fått mer utav pengene de har fått. I 2017 vil vi se at man har fått igjen mer for pengene enn det mediene skriver i dag, sier Solvik-Olsen.