Frp sikret fortsatt bompenger

Fremskrittspartiet innkasserte en uvanlig seier: Det blir fortsatt bompenger. Alternativet ville vært mye verre, ifølge partiet.

Oslo  20180906.
Mange hadde tatt turen for å protestere mot de høy bompengesatsene som er varslet. De kjøre fra Sandvika til Oslo i sneglefart
Foto: Ørn Borgen / NTB scanpix
Oslo 20180906. Mange hadde tatt turen for å protestere mot de høy bompengesatsene som er varslet. De kjøre fra Sandvika til Oslo i sneglefart Foto: Ørn Borgen / NTB scanpixVis mer

Fremskrittspartiet snakker ikke varmt om bompengeordningen - kanskje heller ikke i dag. Men dagens ordning er i hvert fall bedre enn alternativet.

I dag ble det nemlig klart at veiprising ikke kommer til å erstatte dagens bompenger, i hvert fall så lenge Fremskrittspartiet har noe de skal ha sagt.

I stedet skal satellittbasert veiprising vurderes i forbindelse med gjennomgangen av bilavgiftene etter 2025.

Helt konkret vedtok Transportkomiteen følgende formulering: Stortinget ber regjeringen, som en del av gjennomgangen av dagens avgiftssystem for bil, inkludere utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning.

KrF og Ap hadde begge forslag inne for å erstatte dagens bompengeordning med et satellittbasert system. Det vil blant annet hindre at noen bor rett «innenfor» eller «utenfor» en bomring og være mer rettferdig ved at de som faktisk bruker veien mest er de som betaler for bruken.

Men dagens vedtak betyr ifølge Fremskrittspartiet, at den døra er stengt i denne omgang.

Frp: - Som å leie

- Etter i dag blir det ingen GPS-brikker i norske biler med dynamisk prising av veistrekninger og betaling per kilometer?

- Det er helt korrekt. Vi skal se på dette i en større sammenheng når framtidas bilavgiftssystem utredes. Det er ikke nært forestående og vil ikke skje i løpet av de nærmeste åra, slår samferdselspolitisk talsmann Morten Stordalen i Frp fast.

Fremskrittspartiet har fryktet at en innføring av veiprising vil åpne døra for politikerne til å øke avgiftene på bilistene uten at det blir knyttet til konkrete prosjekter eller lokale forhold.

- Med dagens bompenger betaler man i hvert fall ned på et lån, som man blir ferdig med. Det har vært viktig for Frp å redusere bompengene og ikke at man kommer i et varig leieforhold for å kjøre bil. Veiprising blir som å leie til evig tid, vi har vært redd for at dette kommer i tillegg til andre avgifter, sier Stordalen.

Stordalen sier at ideen om veiprising fikk fart da det ble sterke protester mot bompengetrykket rundt Stavanger og Oslo i fjor høst. Han og Frp frykter at veiprising kan bli en måte å gjemme unna avgiftene for bilistene.

Ap: Frp-seier

- Så Fremskrittspartiet reddet dagens bompengeordning i dag?

- Nei, det handler om at en innføring av dette ville vært distriktsfiendtlig og grovt urettferdig hvis bilister i Finnmark måtte betale for kollektivtransport i Oslo, sier Stordalen.

- Men hvordan er det for Frp å redde bompengeordningen?

- Frp går inn for å ha lavest mulig avgifter på bil, og veiprising ville ikke vært riktig nå.

- Men det er en «Frp-seier» å beholde bompengene?

- Jeg skjønner hvor du vil, men veiprising slik det var foreslått ville vært verre, sier Morten Stordalen, og slår fast at dagens vedtak gjør at det ikke blir utredning av veiprising «her og nå», men at det kan bli gjeldende fra 2025.

Arbeiderpartiets representanter er klare på at Frp har innkassert en seier når bompengeordningen fredes. I sine innsigelser reagerer de på at ordet «veiprising» har forsvunnet:

«(Vi) finner dette forunderlig, og kan ikke tolke dette på annen måte enn at Fremskrittspartiet har fått gjennomslag internt i regjeringen og regjeringspartiene for at begrepet vegprising ikke skal benyttes.»

«(Vi) mener det er trist at Fremskrittspartiet tvinger de andre regjeringspartiene til å stemme ned forslag om å utrede vegprising, til tross for at det er stort flertall på Stortinget for å utrede dette.»

Venstre med tekno-flørt

Saksordfører Jon Gunnes fra regjeringskamerat Venstre er ikke like sikker på at vedtaket freder dagens bompengeordning. Høyre, Frp og Venstre stemte sammen i komiteen, der KrF ikke sitter.

Gunnes mener dagens vedtak åpner for at nye teknologiske løsninger kan komme på plass, som både vil være mer rettferdig enn dagens bompengeordning og føre til at pengene drives inn på en mer kostnadseffektiv måte.

- Flertallet (som Frp er en del av, journ.anm.) mener bompenger kan erstattes ved å kreve inn penger fra bilistene på nye måter. Siden teknologien er moden for det, bør man åpne opp for å måle hvor langt man kjører og ha en dynamisk prising for bruken av veien, sier Gunnes til Dagbladet.

- Men Frp avviser dette og sier at det ikke blir aktuelt før om flere år?

- Jeg hører at Frp er mot all brukerfinansiering av vei, men det er helt klart at ny teknologi for å erstatte bompengene er aktuelt. Dette må jo være klart lenge før 2025. Vi er nok uenige om hvor fort dette går.

- Hele poenget med vedtaket er at man skal bruke ny teknologi, sier Gunnes.

- Frp frykter at bilister i Finnmark som ikke har sett en ny vei siden murens fall skal betale for kollektivutbygging i Oslo. Kan det skje?

- Nei, slik blir det ikke. Han skal slett ikke betale for Oslo. De som kjører i Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger skal betale for byvekstavtalene som gjelder i deres område, sier Gunnes.

Frp: - Tvert nei

Morten Stordalen i Frp er i hvert fall glad for at partiet har fått stanset ideen om at «taksameteret» skal gå når man setter seg inn i sin privatbil.

- Det har vært pekt på at såkalt veiprising kunne være en gylden mulighet til å sette prisen i forhold til rushtid og at man kunne justere prisen på hvert enkelt kjøretøy basert på utslipp.

- Det sier Frp tvert nei til. De rikeste, med de fineste bilene, ville kommet best ut av et slikt system. De med dårligere råd, som kjører eldre biler og som ikke har noe annet valg enn å kjøre bil, er de som ville betalt mest, sier Stordalen.