Ny transportplan

Frp skulle fjerne bompengene. Ny transportplan viser bompengeinntekter på 131 milliarder

Enorme bompengeinntekter til staten de neste 12 åra. 

BRUKER (BOM)PENGER PÅ VEI: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) innrømmer at han ikke liker bompenger, men han skal likevel samle inn en hel del av dem.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
BRUKER (BOM)PENGER PÅ VEI: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) innrømmer at han ikke liker bompenger, men han skal likevel samle inn en hel del av dem. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Regjeringen legger opp til å kreve inn 10,9 milliarder kroner hvert år i bompenger de neste tolv årene. Det kommer fram når samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) legger fram ny Nasjonal transportplan (NTP) i dag.

Transportplanen blir til etter enighet mellom regjeringen og samarbeidspartiene KrF og Venstre.

Som Dagbladet tidligere har skrevet henter de borgerlige inn 37 milliarder i bompenger i løpet av sine fire år i regjering, så nivået av bompengeinntekter til staten vil likevel gå noe ned med den nye transportplanen.

- Bompengenivået ligger uendret i forhold til tidligere. Dette er det vi tror vi får med oss Stortinget på. Veksten kommer i NTP kommer ene og alene fordi vi prioriterer penger over statsbudsjettet, men det er også en bompengeandel i bunn, sier Solvik-Olsen, som legger til at han «ikke er glad i bompenger».

Du kan lese hele Nasjonal transportplan for 2018 til 2029 her.

- Hadde transportplanen sett helt lik ut dersom Frp fikk bestemme alene? Nei, sier Solvik-Olsen.

- Ikke tilhenger av bom

Av bevilgningene til veiformål er bompengeandelen på 20 prosent i den nye transportplanen, ifølge NTB. Det er 4 prosentpoeng mindre enn i den forrige planen. For veiinvesteringer er bompengeandelen 29 prosent, ned 6 prosentpoeng.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer