TAR TIL MOTMÆLE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har liten sans for Sp-leder Trygve Slagsvold Vedums planer for jernbanesektoren. Foto Hans Arne Vedlog / Dagbladet
TAR TIL MOTMÆLE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har liten sans for Sp-leder Trygve Slagsvold Vedums planer for jernbanesektoren. Foto Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

KETIL SOLVIK-OLSEN

Frp-statsråd: - Sp er imot alt som smaker av endring

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener Trygve Slagsvold Vedum bommer i sin kritikk av jernbanereformen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I helga uttalte Senterpartiets leder at en rødgrønn regjering vil snu opp ned på den blåblå jernbanepolitikken. Trygve Slagsvold Vedum lover å reversere privatiseringen og samle NSB til et selskap for å få færre direktører og flere konduktører.

Positiv utvikling

Statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) har liten sans for kritikken.

- Vi utvikler en jernbane som er bedre for de reisende. Det virker som Sp/Ap verken har satt seg inn i reformen eller den positive utviklingen i jernbanen. De er imot alt som smaker av endring, sier Ketil Solvik-Olsen.

Vedlikeholdsetterslep

Han viser til at vedlikeholdsetterslepet økte i åtte rødgrønne år, men at forfallet nå reduseres.

- Vi bruker over 50 prosent mer på jernbanen, cirka sju milliarder kroner mer enn siste rødgrønne budsjett, noe som har resultert i at vi har fått flere konduktører og en bedre jernbane, sier samferdselsministeren.

Konsulentbruken

Han poengterer at regjeringens prosjekt er å levere bedre tjenester samtidig som kostnadene skal reduseres med en milliard kroner, blant annet ved å redusere antall mellomledere i NSB.

- Konsulentbruken var dobbelt så stor i 2011-13 som i 2014-16. Da jernbanen i 2010 advarte om at den var i ferd med å kollapse på grunn av dårlig vedlikehold, var svaret fra den rødgrønne regjeringen å kutte bevilgningene tre år på rad.

- Senterpartiet hadde de tre siste samferdselsministrene før vi overtok, uten å gjøre noen grep. Da er det rart at de har så veldig mange løsninger nå, sier Ketil Solvik-Olsen.

Eies direkte

Ketil Solvik-Olsen mener at Sp-lederen også bommer når det gjelder omorganiseringen av jernbanesektoren.

- Trygve Slagsvold Vedum kritiserer eksistensen av selskap og organisasjoner som eksisterte også under rødgrønn regjering.

- Forskjellen nå er at enkelte av disse selskapene eies direkte av samferdselsdepartementet framfor av NSB. At Senterpartiet kaller det for privatisering blir litt merkelig, når det faktisk er staten som eier og styrer, sier Frp-statsråden.

Utvidet oppgave

- Dessuten får billettselskapet utvidet oppgave med å lage system for hele kollektivsektoren, ikke bare NSB. Materiellselskapet skal på sikte eie alt jernbanemateriell, der dette er oppsplittet mellom NSB og flytoget i dag. Jernbanesektoren skisserer mulighet for milliardbesparelser ved å forbedre organiseringen og gjøre driften mer effektiv, sier Ketil Solvik-Olsen.