BILPOLITIKK: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hevder at når Senterpartiet kritiserer Frp for bilpolitikken, så er det som om pyromanen kritiserer brannvesenet. Her fra åpningen av Skjeggestad bru på E18 ved Holmestrand sommeren 2016. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
BILPOLITIKK: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hevder at når Senterpartiet kritiserer Frp for bilpolitikken, så er det som om pyromanen kritiserer brannvesenet. Her fra åpningen av Skjeggestad bru på E18 ved Holmestrand sommeren 2016. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpixVis mer

DRIVSTOFFKRANGELEN

Frp-statsråd: - Sp er ulv i fåreklær

- Senterpartiet er bilistenes mest utro tjener, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Frp-statsråden reagerer sterkt på at Trygve Slagsvold Vedum i Dagbladet i dag hevder at bilistene hadde det bedre under rødgrønt styre. Senterpartiet foreslår reduserte drivstoffavgifter i sitt alternative reviderte statsbudsjett.

- Senterpartiet er bilistenes mest utro tjener – rett og slett ulv i fåreklær. Når Sp nå kritiserer Frp, så er det pyromanen som kritiserer brannvesenet.

- For bilistene er løsningen større makt til Frp, ikke mer makt til opposisjonen. Man gir ikke fyrstikker til pyromaner dersom målet er færre branner, sier Ketil Solvik-Olsen.

Måtte forhandle

På spørsmål om hvordan han nå ser på økningen i drivstoffavgiftene i 2017-budsjettet, svarer Frp-statsråden:

- Jeg skulle selvsagt ønske at vi ikke fikk den lille økningen, men regjeringen måtte forhandle og inngå kompromisser. Totalen i 2017-budsjettet var at bensin og diesel gikk litt opp, men årsavgiften gikk ned og vi fikk penger til å redusere bomtakster. I sum gikk bilavgiftene ned etter budsjettforhandlingene.

- Sp gikk mot drivstofføkningen, men ville ikke redusere årsavgiften. Det kostet dermed mer for bilistene med Sp enn med Frp. Når Trygve Slagsvold Vedum går ut som han gjør, er det et kjempeeksempel på hvor frekke Senterpartiet er, sier Ketil Solvik-Olsen.

Medieoppslag

Samferdselsministeren påpeker at Frp alltid har kjempet for bedre veier og lavere avgifter.

- Senterpartiet gjør det kun når de får mediaoppslag, men i Stortinget ser de på bilen som ei melkeku. I opposisjon har Sp foreslått økte drivstoffavgifter, de har foreslått økte årsavgifter for bil, de har stemt imot lavere bompenger og foreslått økte engangsavgifter. Heldigvis har Sp ikke fått flertall for alle disse avgiftsøkningene, for da ville bilrelaterte avgifter vært langt høyere i dag, sier Ketil Solvik-Olsen.

Ikke troverdig

Frp-nestlederen mener det er hyggelig, men ikke troverdig hvis Senterpartiet nå vil ha lavere bilavgifter.

- Men summen av deres politikk peker i motsatt retning. Regjeringen har derimot fått flertall for å redusere årsavgiften, kraftig redusere omregistreringsavgiften, totalt sett redusert nybilavgiften.

- Hadde regjeringen hatt flertall i Stortinget, ville drivstoffavgiftene vokst mindre enn inflasjonen og bompengenivået vært lavere, men Stortingsflertallet har ved flere anledninger stoppet bomkutt og lave avgifter, sier Ketil Solvik-Olsen.

Veiene forfalt

Han mener at det siste bilistene bør drømme om er retur til rødgrønn politikk.

- I regjering lot Sp veiene forfalle og fylte statskassen med bilavgifter. De økte bompengeandelen kraftig – godt over 40 prosent av investeringsmidlene kom fra bompenger i 2012-13. De siste årene under rødgrønn regjering tok staten inn 10 mrd kr mer fra bilistene enn de brukte til veiformål.

- Vår regjering har redusert inntektene fra bilistene, i form av bilrelaterte avgifter og bompenger, mens veibevilgningene har økt kraftig. Under 30 prosent av investeringsmidlene kommer nå fra bompenger. Det offentlige bruker rundt 10 mrd kr mer til veiformål enn bilistene betaler inn. Dessverre velger mange rødgrønne byer å innføre lokale bomringer, og det merker folk, sier Frp-statsråden.

Hukommelsen

Samferdselsministeren håper at bilistene har bedre hukommelse enn Senterpartiet tror.

- Men det er likevel verdt å minne om at Senterpartiet nylig gikk sammen med MDG om forslag for økte drivstoffavgifter. Ja, Senterpartiet foreslo at økte drivstoffavgifter skulle være et sterkt virkemiddel for å få folk bort fra bensin og dieselbiler.

- Forslaget lød: «Stortinget ber regjeringen sørge for at dagens avgifter på fossilt drivstoff og forurensende transportmidler gradvis økes, og fortsatt belønne null- og lavutslippsløsninger.»

- Dette er Senterpartiets arbeid i Stortinget. Da tror jeg alle Dagbladets lesere forstår at utspillene i media er tåkelegging og opportunisme. Det er det siste norske bilister trenger, sier Ketil Solvik-Olsen.

Sp: - Glemmer at han styrer landet

Trygve Slagsvold Vedum kommenterer overfor Dagbladet at han har liten forståelse for Frp-statsrådens argumentasjon.

RØDGRØNT: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum vil redusere drivstoffavgiften til nivået da den rødgrønne regjeringen styrte landet. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet .
RØDGRØNT: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum vil redusere drivstoffavgiften til nivået da den rødgrønne regjeringen styrte landet. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet . Vis mer

- Det virker som om Ketil Solvik Olsen glemmer at det er han som styrer landet. Bompengene har aldri vært høyere, bensin- og dieselprisene har aldri vært høyere, og det har vært enorme kutt i fradraget til pendlere.

- Frp har gjennomført dette. Økte avgifter for folk flest, skattelette for de rikeste, det har vært Frp sin oppskrift, understreker Sp-lederen.

Livet i Oslo-bobla

Vedum sier at han tror dette egentlig handler om at Solvik Olsen er blitt litt for vant med å være statsråd.

- Han lever livet sitt inne i Oslo-bobla, kjører rundt med privatsjåfør og kan sykle mellom Stortinget og regjeringskontorene. Han har glemt hvordan hverdagslivet er for vanlige folk som er avhengig av bilen, hevder Vedum.

Sp-lederen mener Solvik Olsen har et selektivt forhold til fakta.

- Den voldsomme avgiftsøkningen på diesel og bensin i 2017 var det Siv Jensen og Frp som foreslo. Hun økte disse avgiftene mer på ett år enn de rødgrønne gjorde på åtte år, som statsministeren skrøt så voldsomt av på pressekonferansen den gang, sier Trygve Slagsvold Vedum.