Frp-topp kraftig irritert: Krever bompenge-svar fra Høyre

Christian Tybring-Gjedde mener Høyre sitter «musestille» om Oslopakke 3 og bomstasjon-eksplosjonen i hovedstaden. Bypakkene står sentralt i forhandlingene mellom regjeringspartiene.

SENTRALSTYREMEDLEM.
Christian Tybring-Gjedde møtte Dagbladet rett etter sitt første sentralstyremøte. Han er kraftig irritert på Høyre, som han mener gjemmer seg i bompengedebatten. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
SENTRALSTYREMEDLEM. Christian Tybring-Gjedde møtte Dagbladet rett etter sitt første sentralstyremøte. Han er kraftig irritert på Høyre, som han mener gjemmer seg i bompengedebatten. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

- Vi krever et svar fra Høyre. Nå diskuteres bompenger over hele landet og vi ser konsekvensene av Høyres egen politikk i Oslo. Har de tatt innover seg hvordan dette slår ut for vanlige folk?

Det er seint fredag ettermiddag og stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde fra Oslo møter Dagbladet i Vandrehallen. Han kommer direkte fra sitt første sentralstyremøte i Fremskrittspartiet.

- Høyre musestille

Stortingsrepresentanten er kraftig irritert på Høyre i Oslo som var med å forhandle fram og stemte for Oslopakke 3, som 1. juni førte til 53 nye bomstasjoner i Oslo langs ringveiene og en «timespris» for å kjøre bil i hovedstaden.

Ifølge klimaetaten i Oslo kommune går 98 prosent av inntektene fra bomstasjonene til kollektiv, gang- og sykkelvei.

- De andre partiene har stått fram og er stolte av denne ordningen - og det er fair. Men Høyre har stemt for Oslopakke 3 og vært musestille i forsvaret av bypakken, sier Tybring-Gjedde.

Høyre-leder Erna Solberg og Frp-leder Siv Jensen forhandler nå sammen med de andre partilederne i regjering om blant annet nettopp bypakkene.

Frp's bompengegeneral Frank Sve, som onsdag meislet ut vedtaket på partiets ekstraordinære landsstyremøte, sa til Dagbladet i etterkant av møtet at bompenger for å erstatte ferjer og bygge motorveier er akseptabelt - men trakk nettopp fram bypakkene som partiets røde klut.

Høyre forsvarer bompengene

Eirik Lae Solberg, førstekandidat for Høyre i Oslo, er forundret over angrepet fra Fremskrittspartiet. I Oslo er Høyre for bompengefinansiert utbygging av kollektivtrafikken. Fordi byen trenger det.

- Det er tydelig at Christian Tybring-Gjedde ikke følger med i Oslo-politikken. Vi har støttet Oslopakke 3 og tatt ansvar for at Oslo får en moderne infrastruktur med kollektivtrafikk og nye veitunneler blant annet på Røa og Manglerud, samt lokk over E18 Filipstad, sier Lae Solberg, som altså trekker fram at det er prosjekter som kommer bilistene til gode i Oslopakke 3.

Høyres Oslo-topp slår også fast at partiet ved å delta i forhandlingene og avtalen, sørget for at bompengene er langt lavere enn de ellers ville vært.

- Vi forhandlet inn 20 prosent i rabatt for bompengebrikke. Takstene i den indre ringen i Oslo ble 25 prosent lavere, takket være oss. Vi insisterte på halv takst da det ble toveis innkreving.

- Høyre har systematisk jobbet for at takstene skal bli så lave som mulig, konstaterer Eirik Lae Solberg.

Fylkesordfører i Akershus Anette Solli (Høyre), som har inngått avtalen om Oslopakke 3 med Oslo og staten, gikk for to uker siden ut i VG og sa at hun på et internt møte i slutten av april satte foten ned for økte bomsatser etter påtrykk fra det Arbeiderparti-ledede byrådet i hovedstaden.

Dramatisk Oslo-måling

VG publiserte i går den første lokale målingen i Oslo etter at de nye bomstasjonene ble satt opp 1. juni. Der ble Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) klokket inn på 9,1 prosent, mens MDG fikk 13,9 prosent.

Fremskrittspartiet fikk 7,7 prosent på målingen, som er en framgang på 1,7 prosentpoeng sammenliknet med lokalvalget i 2015, mens Arbeiderpartiet får 19,6 prosent - ned hele 12,4 prosent fra sist lokalvalg. Takket være den dramatiske økningen til MDG og framgang hos alle samarbeidspartiene på venstresiden i Oslo, ligger likevel Raymond Johansen og Arbeiderpartiet an til å fortsette etter valget.

De to partiene som er tydelige motstandere av Oslopakke 3, FNB og Frp (i synkende størrelse), har samlet 16,8 prosent av velgerne bak seg. Det store flertallet støtter altså byrådspartiene og Høyres linje om massive investeringer i kollektivtrafikken.

- Fremskrittspartiet har ikke tatt innover seg konsekvensene ved å være mot alle bompenger. Hvis man slutter å ta inn bompenger i Oslo, bryter kollektivtrafikken sammen og det blir heller ingen utvidelse. Det vil føre til en håpløs situasjon og endeløse køer, sier Eirik Lae Solberg i Høyre.