Elektriske sparkesykler i Oslo

Frp-topp ønsker debatt rundt de elektriske sparkeyklene

Debatten raser om elektriske sparkesykler. Nå vil Frp-topp at en skal bruke sparkesyklene i sykkelfeltene.

FORBUD: Frp-topp ønsker debatt rundt bruken av de elektriske sparkesyklene i Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
FORBUD: Frp-topp ønsker debatt rundt bruken av de elektriske sparkesyklene i Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Onsdag blusset debatten om elektriske sparkesykler i Oslo opp da lederen i Blindeforbundet gikk ut og fortalte at flere blinde og svaksynte hadde blitt påkjørt av sparkesyklene rundt omkring i byen.

- Dette dukket opp veldig plutselig, og er blitt et stort problem for blinde, svaksynte og alle byvandrere. Mange av dem blir bare parkert midt på fortauet, som er et stort problem for gruppa jeg presenterer, sa leder i Norges Blindeforbund, Unn Ljøner Hagen, til Dagbladet onsdag.

Nå vil Aina Stenersen i Frp at sparkesyklene bare skal benyttes i sykkelfeltene. Til VG forteller hun at det er hun som står bak initiativet da hun opplever sparkesyklene som «litt utrygge».

- De er veldig stillegående, vi hører ikke at de kommer og det er lett å bli påkjørt. Vi vet at det har vært mange nestenulykker allerede, sier Stenersen som er partiets førstekandidat i Oslo til avisa.

Videre sier hun at Frp på bystyregruppens møte neste mandag skal diskutere hvordan disse sparkesyklene skal benyttes.

Dagbladet klargjør: VG skrev i sin opprinnelige artikkel at Stenersen ønsket et forbud. Overfor Dagbladet sier Stenersen at dette ikke var tilfellet. Hun ønsker derimot å diskutere forslaget til Blindeforbundet og regulere bruken av sykkelfeltene.

Svarte på kritikken

Det er selskapene VOI og Tier som tilbyr utleie av elektriske sparkesykler i Oslo.

I går sa Norden-sjef i VOI, Eric André, til Dagbladet at de er svært lei seg for å høre at flere blinde har blitt påkjørt av sparkesykler i Oslo.

- Det skal ikke skje. Da VOI lanserte i Norge, tok vi kontakt med Norsk Blindeforbund og Bymiljøetaten, sa André i går.

Han fortalte også at han torsdag skal møte Norsk Blindeforbund for å diskutere problemet.

Dagbladet har også forsøkt å komme i kontakt med det tyske selskapet Tier om kritikken, men de har foreløpig ikke svart.

De nye el-sparkesyklene

Prinsippet bak sparkesyklene er ganske enkelt, via en app på telefonen kan du låse opp en elektrisk sparkesykkel og benytte den innenfor det tidsrommet du leier den.

I tillegg til en fastpris, betaler brukeren for bruk per minutt for de elektriske sparkesyklene som er så godt som lydløse og har en toppfart på 20 kilometer i timen.

Når du er ferdig med sparkesykkelen, kan du i prinsippet sette den fra deg hvor du vil. Poenget med tjenesten er at noen får betalt for å ta med seg sparkesyklene og lade dem hjemme.

Inntil videre er imidlertid sparkesyklene ofte spredd rundt omkring i Oslos gater.