MED SJEFEN SJØL: Frps leder og nestledere må alle betale bompenger for å kjøre til helgas landsmøte. Partiet lovet å avskaffe bompenger dersom det kom i regjering. Her er Per Sandberg med partileder Siv Jensen under årets landsmøte. Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet
MED SJEFEN SJØL: Frps leder og nestledere må alle betale bompenger for å kjøre til helgas landsmøte. Partiet lovet å avskaffe bompenger dersom det kom i regjering. Her er Per Sandberg med partileder Siv Jensen under årets landsmøte. Foto: Tomm W. Christiansen / DagbladetVis mer

Frps landsmøte

Frp-toppenes bomtur: Må ut med tusenvis av kroner for å samles til fest i helga

Det koster å være car på Frps landsmøte på Gardermoen. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Jeg kan garantere at det blir bompengefritt over hele landet, lovet Frps Bård Hoksrud høyt og hellig før valget i 2013.

Slik gikk det som kjent ikke og Hoksrud har allerede beklaget valgløftet fra 2013 på følgende måte:

- Jeg kommer nok til å være litt mer forsiktig i språkbruken før neste valg, sa daværende tidligere statssekretæren i 2014.

Høyre/Frp-regjeringen henter nå inn rekordmye bompenger, og ingen samferdselsminister har noensinne samlet inn så mye bompenger som Frps Ketil Solvik-Olsen. Med ham ved roret samler regjeringen inn 24,4 millioner i bompenger hver eneste dag.

Bomrekord

Da Solvik-Olsen la fram Nasjonal transportplan (NTP) for 2018-29 for en måned siden, gikk det fram at bompengene som er omfattet av planen, beløper seg til 131 milliarder kroner, eller 10,9 milliarder i året. Transportplanen ble også omtalt som en historisk satsing på vei, hvor det ble satt av 1064 milliarder til samferdsel de neste 12 årene.

BOMTUR: Frps leder og nestledere må alle betale bompenger for å kjøre til helgas landsmøte. Partiet lovet å avskaffe bompenger dersom det kom i regjering. Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet
BOMTUR: Frps leder og nestledere må alle betale bompenger for å kjøre til helgas landsmøte. Partiet lovet å avskaffe bompenger dersom det kom i regjering. Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet Vis mer

Av bevilgningene til veiformål er bompengeandelen på 20 prosent i den nye transportplanen, ifølge NTB. Det er 4 prosentpoeng mindre enn i den forrige planen. For veiinvesteringer er bompengeandelen 29 prosent, ned 6 prosentpoeng.

Solvik-Olsen hevder bompengenivået ville vært enda verre dersom Frp ikke satt i regjering.

- Alle vet Frp vil kutte bompenger. Vi har klart å fjerne bompenger i åtte prosjekt, og er nå i gang med å redusere takster i over 40 prosjekt. I opposisjon tapte vi alle slike slag. I regjering vinner vi frem og har fått til et bompengenivå som er lavere enn det rødgrønn regjering hadde planlagt, hevder Solvik-Olsen.

Ketils bomregning: 383 kroner

Han er på Gardermoen i helga, der Frp holder sitt landsmøte. Også her gjør bompengene partiet lovet å fjerne seg merke.

For det koster å kjøre bil til Frps landsmøte.

Solvik-Olsen må for eksempel punge ut dersom han vil kjøre bil til landsmøtet: 383 kroner koster det å kjøre fra Solvik-Olsens bopæl på Bryne til landsmøtet på Gardermoen.

- 383 kr er mye, nettopp derfor kjemper jeg for å kutte bompenger. Og nivået på strekningen ville vært godt over 400 kr dersom rødgrønn regjering hadde fortsatt, sier han.

Bårds bomregning: 200 kroner

Solvik-Olsen sier regnestykket Dagbladet presenterer for ham bare slår fast én ting: Det er viktig å stemme Frp.

- Erfaringene viser vi trenger et sterkere Frp, for Stortinget har også stoppet flere av regjeringens planlagte bompengekutt. Det er ulempen med å være mindretallsregjering. Og lokalt jobber en rekke rødgrønne politikere bevisst for å øke bompengenivået lokalt, sier han.

Hoksrud, mannen som lovet å fjerne bompengene, må også betale. I løpet av kjøreturen fra sitt hjem i Porsgrunn betaler Hoksrud 200 kroner i bompenger for å delta på landsmøtet.

Han sier til Dagbladet at Frp-toppene, i likhet med folk flest, betaler for mye i bompenger.

- Er du fornøyd med å betale 200 kroner i bompenger for å komme hit til landsmøtet?

- Nei, og derfor kjemper Frp for å fjerne bompengene. Vi er dessverre det eneste partiet i stortinget som vil fjerne bompenger, sier han.

- Dyrere med Jonas

Frp-toppen fra Telemark hevder også, i likhet med Solvik-Olsen, at bilturen fra Porsgrunn hadde vært enda dyrere dersom Jonas Gahr Støre (Ap) styrte landet.

- Hadde de rødgrønne styrt så ville bompengene bare gjennom Vestfold vært ca 100 kr høyere tur/retur.

- Hvordan vet du det så skråsikkert?

- For det var dét som lå til grunn men som ble redusert fordi Frp sitter i regjering. Og det fortsetter vi å slåss mot, sier Hoksrud.

Dyrest for Sylvi

Frps andre nestleder, Per Sandberg, får det enda verre: Han må ut med 528 kroner dersom han ville legge ut på den relativt drøye kjøreturen på 1500 kilometer fra Senja.

Partileder Siv Jensen merker bompengene mindre på lommeboka denne helga: Hun betaler bare 34 kroner i bompenger for å delta på partiets landsmøte, men så er kjøreturen hennes i alt bare 100 kilometer tur/retur, dersom hun startet turen i Finansdepartementet.

Innvandringsminister Sylvi Listhaug (som bor i Oslo) loppes for 764 kroner dersom hun skulle kjørt fra hjemgården på Ørskog på Sunnmøre.

Helge André Njåstad, leder i kommunalkomiteen på Stortinget, må ut med 264 kroner i bompenger dersom han kjører fram og tilbake til årets landsmøte.