VIL SELGE: Frp og Siv Jensen vil åpne for salg av sattlige akskjer for mer enn 70 milliarder kroner, som skal brukes til å bygge veier. Foto: Stian Lysberg Solum/SCANPIX
VIL SELGE: Frp og Siv Jensen vil åpne for salg av sattlige akskjer for mer enn 70 milliarder kroner, som skal brukes til å bygge veier. Foto: Stian Lysberg Solum/SCANPIXVis mer

Frp vil selge aksjer for 70 milliarder

Fremskrittspartiet vil åpne for salg av statlige aksjer for mer enn 70 milliarder kroner, om de får makten. Pengene skal brukes til å bygge veier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fremskrittspartiet vil åpne for salg av statlige aksjer for mer enn 70 milliarder kroner, om de får makten. Pengene skal brukes til å bygge veier.

I partiets 100-dagersplan for regjeringsmakt, som partileder Siv Jensen skal presentere i sin helhet neste uke, går det fram at partiet skal etablere salgsfullmakter for i alt 13 selskaper som er helt eller delvis eiet av staten. På listen står børsnoterte selskaper som Kongsberg Gruppen, Telenor, Cermac og SAS. I tillegg vil Frp blant annet børsnotere og redusere det statlige eierskapet i Statkraft.

Finanspolitisk talsmann Ulf Leirstein har ikke forsøkt å beregne verdien av aksjene, og påpeker at det avhenger av hva aksjekursene er når salget skjer.

- Vi snakker om et betydelig antall milliarder, sier han til Dagens Næringsliv.

Avisens egne tall viser at salg av aksjer i de børsnoterte selskapene alene kan gi salgsinntekter på rundt 30 milliarder kroner. I tillegg kan salg av 33 prosent av Statkraft gi nesten 40 milliarder.

Partiet vil beholde 34 prosent i de fleste børsnoterte selskapene. StatoilHydro, som staten i dag eier 67 prosent av, står ikke på salgslisten.

De statlige eierandelene har gitt betydelige inntekter på statsbudsjettet i form av utbytter, men Leirstein aviser at dette vil skape problemer. En stor del av pengene som de får inn på salgene vil partiet bruke på å bygge veier.

- Dette er en del av nasjonalformuen. Vi skal forvalte eiendelene våre på en fornuftig måte for kommende generasjoner. Men vi legger heller ikke skjul på at vi ønsker en del av de investeringene fra aksjer i utlandet til realinvesteringer hjemme, for eksempel i norske veier, bane, flyplasser og så videre, for å bygge landet, sier Leirstein.

(NTB)