Frp's bompengegeneral sa ja til 40 år med bompenger

Frank Sve er fylkesleder i Møre og Romsdal og leder bomopprøret i Frp. Likevel aksepterer han et bomprosjekt som skal strekke seg over tiår.

FORKLARING: Frank Sve forklarer at samtlige innbyggere og et samlet næringsliv ønsker veiforbindelsen til 5 milliarder, derfor aksepterer han også bompenger siden den erstatter fergebillettene som betales i dag. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix og faksimile veier24
FORKLARING: Frank Sve forklarer at samtlige innbyggere og et samlet næringsliv ønsker veiforbindelsen til 5 milliarder, derfor aksepterer han også bompenger siden den erstatter fergebillettene som betales i dag. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix og faksimile veier24Vis mer

- Hei, er det Frank Sve? Det er en sak fra august i fjor som deles mye i sosiale medier …

- Det er allerede bompenger der! Ferjebilletten er bompenger til evig tid! sier en engasjert Sve til Dagbladet.

Frank Sve vet allerede hvorfor Dagbladet ringer. I august i fjor stemte han for Nordøyvegen som vil gi fastlandsforbindelse til rundt 2900 mennesker i Haram og Sandøy.

KRISMØTE: Fremskrittspartiets ledelse møtte pressen etter et krisemøte om bompenger. Video: Siv Johanne Seglem Vis mer

Bom for ferje

Saken i Veier24 om Sve som går inn for å erstatte ferje med vei og 40 år med bompenger, har gått sin seiersgang i sosiale medier de siste dagene.

- Når vi fjerner ferjene er det ganske naturlig at man betaler bompenger i en periode før veien blir gratis å kjøre på. Det blir omtrent like dyrt å kjøre på veien som å ta ferje.

- Men du er altså for bompenger?

- Dette har ingenting med bompengedebatten i dag å gjøre. Samtlige innbyggere har skrevet under på at de vil ha bompenger. Det var verdens enkleste sak for meg å si ja, slår Frank Sve fast.

Prisen for å bygge veiforbindelsen mellom øyene og fastlandet kommer på over fem milliarder kroner, men vil ifølge analyseselskapet Deloitte være lønnsom. Deloitte laget rapporten, referert i Veier24, på oppdrag fra de berørte kommunene og næringslivet.

Økonomiprofessor Ola Honningdal Grytten ved Handelshøgskolen i Bergen er imidlertid ikke imponert:

- Det hadde vært mer lønnsomt å kjøre gratis ferje dag og natt, kanskje med spa og buffé, uttalte Grytten til NRK i fjor.

Bompenger? OK

I onsdagens landsstyremøte i Fremskrittspartiet var Frank Sve en av de tydeligste stemmene på at Fremskrittspartiet må få større gjennomslag i bompengepolitikken. Som DN og Dagbladet meldte torsdag, endte Sve på gangen med Siv Jensen for å meisle ut et kompromiss i møtet.

Resultatet ble seks bompenge-krav som Siv Jensen må ta med seg til regjeringskollegene.

- BOMPENGEDRONNING: Fremskrittspartiet er hardt presset i bompengespørsmålet. Samferdselsminister Jon Georg Dale møtte pressen etter onsdagens spørretime i Stortinget. Reporter: Jørgen Gilbrant. Video: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

Frank Sve forklarer hvilke bomprosjekter som er akseptable - og hvilke Frp's bompengegeneral får i halsen.

- Erstatter man ferje med vei, er bompenger greit. Det samme er det med motorveiprosjekter der man har en sidevei som er nedbetalt og gratis å kjøre på. Da har bilistene et valg, og jeg tror ikke folk reagerer mest på det, sier Sve, som mener skoen trykker på bypakkene:

- Der vi får tilbakemeldinger er for eksempel det vi ser når det gjelder bypakken i Ålesund der det er et kjempeopprør, fortsetter Sve og peker på at bystyret i Ålesund med knapt flertall banket gjennom en ny bypakke til 3,6 milliarder torsdag - hovedsakelig finansiert med bompenger.

Siv mot Sve

Siv Jensen og partiledelsen skal nå forhandle med Høyre, KrF og Venstre om grep i bompengepolitikken for å stagge det folkelige opprøret. Frank Sve, en av arkitektene bak Frp's krav, har tett dialog med ledelsen i partiet.

- Det er veldig kort vei inn til ledelsen, vi har en god dialog. Det er umulig å forutse hva forhandlingsresultatet blir, men vi fylkesledere er opptatt av å få mest mulig gjennomslag, sier Sve.

SNØBALLEN RULLER: Frode Myrhol startet partiet «Folkeaksjonen nei til mer bompenger» i Stavanger. De ligger an til å bli det kommende kommunevalgets store vinner. Hva er partiets politikk, og er de egentlig populister? Reporter: Jørgen Gilbrant / Video: Lars Eivind Bones Vis mer

Når forhandlingene er over, må Siv Jensen tilbake til Frank Sve og resten av landsstyret for å få dommen.

Er resultatet bra nok til at Fremskrittspartiet skal fortsette i regjering?

- Det blir en totalvurdering og umulig å si nå. Det viktigste er å få ned andelen bompenger i landet.

BOMPENGER: Carl I. Hagen ba om ordet på landsmøtet og fremmet et forslag om å betale ned all bompengegjeld i Norge og ta pengene rett fra oljefondet. Forslaget fikk stående applaus fra nesten hele landsmøtesalen. Men partileder og finansminister Siv Jensen ble sittende sammen med nestlederne Sylvi Listhaug og Terje Søviknes. Video: Jørgen Gilbrant Vis mer