Frykt for PISA

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere forskere advarer nå mot å stirre blindt på resultatene fra den OECD-gjennomførte PISA-undersøkelsen om skoleelevers ferdigheter som blir lagt fram i begynnelsen av desember. Forrige gang resultatene fra en tilsvarende undersøkelse ble lagt fram ble det ramaskrik. Norske elever presterte middelmådig sammenliknet med andre nordiske land, spesielt Finland, og skolefolk har siden valfartet til Finland for å finne ut hva som kan læres. Men det er en åpenbar fare for at funnene overforenkles eller tolkes langt ut over det som faktisk måles. Og det er alvorlig med tanke på at resultatene framstilles som udiskutable og objektive og danner premisser for beslutninger.

Vi forstår skepsisen, særlig med tanke på at OECD har økonomisk utvikling som hovedmål og ikke alltid er den beste rådgiver for norske politikere. På den annen side kan det ikke skade om elevers ferdigheter kartlegges, dersom resultatene kan gi grunnlag for forbedringer. Det vi må unngå at skolen legger ensidig vekt på ferdigheter som gir høyere score, men samtidig taper andre verdier av syne.