- Fryktelig lei meg for oljekatastrofen

Kaptein Andreas Dimarakis (47) mener sterk vind var medvirkende til grunnstøtingen. Han fryktet for livene til hele mannskapet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Den greske kapteinen på «Server» som forliste og brakk i to ved Fedje kom i ettermiddag med en erklæring om ulykken som forårsaket det Kystverket kaller en oljekatastrofe.

Her er hele erklæringen, som kapteinen selv la fram på hotellet i Bergen der mannskapet er innkvartert i påvente av sjøforklaringen på mandag:

- Ingen tekniske problemer

«Mitt navn er Andreas Dimarikis. Jeg er 47 år gammel og har vært på sjøen i 29 år

Jeg er svært glad for at hele besetningen overlevde, og det viktigste jeg ønsker å uttrykke i dag, er svært stor takknemmelighet for den enormt effektive redningsoperasjonen og den høye standarden til teamet som var involvert.

Dette var en veldig dramatisk situasjon for oss, og det var svært vanskelig for redningsmannen fra helikopteret å komme seg ombord. Dette var essensielt for å feste sikkerhetslinen som kunne løfte oss opp i helikopteret.

Uten denne hjelpen, ville vi ikke vært her i dag. 19 fra mannskapet ble løftet i omganger på to og to i det første helikopteret, mens seks av oss ble igjen ombord og måtte vente på helikopter nummer to. Da var forholdene blitt enda verre.

Jeg gi en svært detaljert redegjørelse under sjøforklaringen neste uke om perioden som ledet fram til ulykken. Jeg kan informere om at motoren ikke brøt sammen og at det ikke var noen tekniske problemer med maskinen i seg selv.

Det vi opplevde var redusert motorkraft, på grunn av svært kraftig rulling.

For å konkludere: Jeg er fryktelig lei meg for ulykken med «Server» og all miljøskaden dette allerede har forårsaket. Men jeg er ekstremt glad for at mannskapet ble reddet.

Og på deres og mine vegne vil jeg uttrykke innstendig takknemmelighet til Hovedredningssentralen, mannskapet på land, taubåtene og helikoptermannskapene».

20 minutter med trøbbel - ingen «Mayday»

På oppfølginggspørsmål om kapteinen mener vinden og bølgene hadde noe med grunnstøtingen å gjøre, svarer Dimarakis bekreftende.

- Ja, vi klarte ikke å øke motorkraften på grunn av det dårlige været, sier han.

BRAKK I TO: Rundt 300 tonn bulkolje har lekket ut fra akterdelen av «Server». Framparten av skipet er tauet bort, til en grunne i ei bakevje der den nå undersøkes av eksperter fra Kystverket for å unngå et nytt, stort utslipp. Foto: KYSTVERKET
BRAKK I TO: Rundt 300 tonn bulkolje har lekket ut fra akterdelen av «Server». Framparten av skipet er tauet bort, til en grunne i ei bakevje der den nå undersøkes av eksperter fra Kystverket for å unngå et nytt, stort utslipp. Foto: KYSTVERKET Vis mer

Han oppgir bølgehøyden til å være åtte meter og vindstyrken rundt 25 meter per sekund på ulykkestidspunktet.

Tidligere idag uttalte en representant for Kystverket og lensmann Einar Vatne i Lindås og Meland at det tok svært lang tid før kapteinen meldte om at noe var galt med ferden. Det bekrefter Dimarakis i ettermiddag.

Han opplyser at det gikk 20 minutter fra han merket skipet mistet motorkraft til «Server» grunnstøtte -først da slo han alarm med «Mayday».

Kan bli heftig forsikrinsoppgjør

Skipet har kasko- og ansvarsforsikring i Gard på vegne av rederiet Dalnave Navigation Inc. i Hellas.

I praksis betyr det at forsikringsselskapet kan bil holdt ansvarlig for alle utgifter knyttet til selve forliset - og den enorme opprydningsjobben etter oljeutslippet.

- Fryktelig lei meg for oljekatastrofen
<B>LOVPRISER REDNINGSMENN:</B> Kaptein Andreas Dimarakis er svært glad for at han og de 24 andre ombord overlevde den dramatiske grunnstøtingen.
<B>STOR BÅT:</B> Slik så «Server» ut mens den ennå var i én del.