Frykter å feile

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NEW YORK (Dagbladet): Portishead slo igjennom med albumet «Dummy» i 1994. Så ble alt stille. Nå røper Bristol-bandets medlemmer hvorfor det har tatt tre år å lage en oppfølger: De var livredde for å feile. - Jeg mistet troen på at jeg kunne få til noe sånt som vi greide med «Dummy», derfor gikk det 13 måneder før jeg våget meg i studio. Der fortsatte usikkerheten. Jeg lagde alle slags regler for hva som gikk an, hvilke instrumenter vi kunne bruke, hvilke stemninger vi skulle ha. Tullete greier. Til slutt sa de andre at jeg måtte skjerpe meg, og endelig kunne vi begynne på oppfølgeren, sier Geoff Barrow. Organisk lyd Dagbladet traff Barrow og de øvrige medlemmene i Portishead like etter at de hadde spilt låtene fra sitt nye album for et håndplukket publikum i New York. Konserten på legendariske Roseland torsdag kveld besto av ti nye låter samt klassikere som «Numb», «Sour Times» og «Glory Box» fra «Dummy». Bandet fikk denne kvelden hjelp av et 30 mann stort orkester. - Det er noe helt spesielt med ordentlige instrumenter, lyden blir så organisk, svarer bassist Adrian Utley, på spørsmål om hvorfor Portishead bruker blåsere og strykere. Et oppsiktsvekkende svar vil mange mene fra et band som sverger til samplingteknikk og bruk av det aller mest sofistikerte studiospråk. - Nei, i grunnen ikke, sier Utley, og forklarer det med at lydene de nå sampler er lyder de selv har laget - ikke tatt fra andres plater. Stor stemme Roseland-konserten var en merkelig opplevelse. Under de første fire låtene med nyskrevet materiale virket bandet sjeldent amatørmessig. Den tunge bass- og trommerytmen la seg kvelende over vokalist Beth Gibbons stemme. Men så løsnet det, takket være at den vevre vokalistens stemmeprakt ble skjøvet fram i lydbildet. - Vi var skikkelig spente på om dette holdt. Husk at vi ikke har spilt sammen på to år. Før denne konserten øvde vi inn det nye materialet på fire uker, de siste to dagene har vi spilt med orkesteret. Konserten var en fryktinngytende opplevelse, men veldig moro, sier Barrow barnslig. Beth Gibbons, som skriver de personlige og ofte innadvendte tekstene, dukket aldri opp under intervjuet. - Hun orker bare ikke slike møter. Hun vil at tekstene skal snakke for seg, sier Barrow. Trendy triphop Portishead ble hyllet som fanebærere for den hippe triphopstilen da de ga ut «Dummy». En plate spekket med sampling og sære, lydmalende spor. Selv misliker de å bli kategorisert. - Kall det schmokk-rock eller hva som helst, vi bryr oss ikke. Bare folk liker det og kjøper plata, er vi fornøyd, sier Barrow. Til Norge Den nye Portishead-singelen kommer 1. september, mens albumet slippes den 27. samme måned. Det er også bekreftet at de vil legge kommende turne innom Norge. Dato er ennå ikke bestemt, men bandet regner med å være på veien rett etter nyttår.