PULVERISERT: Vrakdelene som ligger spredt over et stort området tyder på at flyet nær ble pulverisert da det traff fjellveggen og eksploderte. Det kan ha ført til at de svarte boksene og taleregistratoren har blitt ødelagt. Foto: Forsvaret
PULVERISERT: Vrakdelene som ligger spredt over et stort området tyder på at flyet nær ble pulverisert da det traff fjellveggen og eksploderte. Det kan ha ført til at de svarte boksene og taleregistratoren har blitt ødelagt. Foto: ForsvaretVis mer

Frykter at de «svarte boksene» er smadret

Ekspertene tror ekstreme værforhold og såkalt «taktisk flyging» kan være årsak til ulykken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det foregår nå en intens jakt etter ferdsskriver og taleregistrator som var ombord i Hercules-flyet.

Instrumentene er avgjørende i etterforskningen, men det er ennå uklart om granskerne noen gang vil få tilgang til dataene om fart, kurs, høyde og instrumentindikasjoner den katastrofale torsdagen.

- Bildene vi fikk se i dag viste at flyet var omtrent tilintetgjort. Det gjør at vi kan frykte at de svarte boksene også er ødelagt, noe som kan gjøre at det blir vanskelig å få svar på hva som har skjedd, sa forsvarsminister Espen Barth Eide til Dagbladet i går.

Uklart om været Den siste radiokontakten mellom flyet og flytårnet i Kiruna skjedde klokken 14.45, og siste radarsignal ble plukket opp 14.56.

På ingen tidspunkt skal crewet om bord ha rapportert om problemer. Det bekrefter luftforsvaret overfor Dagbladet.

FLØY TAKTISK: Sjefen for Hercules-flyene, oberstløytnant Trond Sølna, tror crewet om bord det havarerte flyet fløy taktisk på vei til Kiruna. 
Foto: Jo Straube / Dagbladet
FLØY TAKTISK: Sjefen for Hercules-flyene, oberstløytnant Trond Sølna, tror crewet om bord det havarerte flyet fløy taktisk på vei til Kiruna. Foto: Jo Straube / Dagbladet Vis mer

- De rapporterte inn posisjon og høyde. Det ble aldri rapportert noen nødmelding til noen fra dette flyet, sier kaptein Brynjar Stordal, som er presseoffiser for Luftforsvaret i Nord-Norge.

Selv om det under letearbeidet er beskrevet ekstreme værforhold rundt toppene til Kebnekaise, skal været ha vært fint bare minutter før det norske Hercules-flyet kom inn over fjellmassivet.

- I områder som dette, hvor vi snakker om topper på 2000 meter, kan været forandre seg nesten minutt for minutt. Det ett fly observerer på en tid, kan være helt forandret i neste øyeblikk, sier Stordal til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Taktisk flyging Det er altså i minuttene etter 14.56 at noe gikk forferdelig galt for flyet, og mye tyder nå på at flyet kan ha drevet såkalt taktisk flyging.

Et tysk militært transportfly passerte området like før det norske, også dette med kurs for Kiruna. Dette flyet fløy taktisk - det vil si at det fløy militært og på en måte som minimerer sjansen for å bli oppdaget på radar eller visuelt fra bakken eller lufta. Dette innebærer ofte at man flyr visuelt i lav høyde og følger terrenget. Tyskerne meldte da om klart vær og ingen problemer.

Dagbladet får bekreftet at det er sannsynlig at også det norske flyet planla å fly taktisk.

Flyet deltok på den store vinterøvelsen Cold Response, og transportoppdraget var en del av øvelsen. Dette forklarer også hvorfor flyet befant seg ved Kebnekaise, som ligger et stykke sør for det som er rett strekning mellom Evenes og Kiruna. I området var det flere jagerfly på vingene. Det var et poeng å ikke bli sett. Under slike øvelser er det også et poeng å komme overraskende inn over lufthavnen, slik at ikke fiender kan forutsi flyruta.

- Mens sivile fly velger rett rute mellom A og B, må militære fly velge en rute som gjør at de skjuler seg best mulig mellom A og B. Da kan det å fly lavt være en del av det. Blant annet for å unngå radar og ikke bli sett, sier Stordal til Dagbladet.

Han understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag, og at det nå er opp til havarikommisjonen å få rede på hvilke valg de erfarne flyverne om bord Herculesen «Siv» gjorde.

- Værskille Sjefen for Hercules-flyene, oberstløytnant Trond Sølna, mener de mest sannsynlig fløy taktisk da ulykken skjedde.

- Det er vanlig i denne type turer at det legges inn noe slikt på slutten. Vi antar også at det har gått et værskille akkurat ved Kebnekaise, sier Sølna.

Flyet som kom etter havaristen fikk melding om å ikke fly taktisk på grunn av for dårlige værforhold, noe som tyder på at vindkastene kan ha blitt forverret på kort tid.

- Dette var også et norsk Hercules-fly. Det tok av omlag en time senere. Da var været så dårlig at de fikk beskjed om å gå direkte, og tok nesten igjen «Siv» før det forsvant, forteller Sølna

- Overrumplet Leif Morten Larsen jobbet i Luftfartsinspeksjonen, seinere Luftfartstilsynet, fra 1998 til 2003.

Han peker på muligheten for at kraftig motvind over fjelltoppen ga en effekt der flyet ble dradd mot bakken, eller andre uforutsigbare vindkast.

- Ut fra det vi fra utsiden vet så langt, tror jeg de må ha blitt overrumplet av unormalt sterk vind under innflyging. Det må ha kommet så plutselig at pilotene ikke rakk å korrigere for det, sier Larsen.

Han tror flyet kan ha holdt innflygingshastighet på omlag 400 kilometer i timen da det krasjet.

Små marginer De siste kjente posisjonene tyder på at Hercules-flyet fløy med svært små marginer. Ifølge svenske medier kan flyet ha brutt sikkerhetsreglene.

Det er uklart hvilken høyde flyet holdt i de kritiske minuttene før sammenstøtet. Den sivile radaren oppgir at flyet lå på 2194,5 meter klokka 14.56, mens den militære radaren oppgir at det lå på 2316,5 meter på samme tidspunkt.

Dette kan indikere at flyet lå bare 281 meter over toppen Kuopertjåkkas, 50 meter lavere enn det sikkerhetsreglene tillater, ifølge nyhetsbyrået TT.

- Disse reglene finnes for å unngå ulykker ved navigasjonsfeil, sier den erfarne Hercules-piloten Mattias Ottis.

Den norsk-svenske undersøkelseskommisjonen går nå bredt ut for å finne svar. Der står jakten på de «svarte boksene» helt sentralt.

- Det er noe av de første vi ser etter, sier brigader Per-Egil Rygg, som leder den norske delen av kommisjonen, til Dagbladet.

LAV HØYDE: Å fly taktisk vil si å fly militært og på en måte som minimerer sjansen for å bli oppdaget på radar eller visuelt fra bakken eller lufta. Dette innebærer ofte at man flyr visuelt i lav høyde og følger terrenget. Foto: Forsvaret
LAV HØYDE: Å fly taktisk vil si å fly militært og på en måte som minimerer sjansen for å bli oppdaget på radar eller visuelt fra bakken eller lufta. Dette innebærer ofte at man flyr visuelt i lav høyde og følger terrenget. Foto: Forsvaret Vis mer