LYTTER: Et australsk Orion-fly passerer landskvinnen HMAS Toowoomba sør i Indiahavet. Ti fly og 14 skip lytter fremdeles etter signalene fra de svarte boksene om bord Malaysia Airlines Flight 370. Men ingen har hørt et ping siden tirsdag. Foto: AP Photo/Australia Defence Force, James Whittle/NTB Scanpix
LYTTER: Et australsk Orion-fly passerer landskvinnen HMAS Toowoomba sør i Indiahavet. Ti fly og 14 skip lytter fremdeles etter signalene fra de svarte boksene om bord Malaysia Airlines Flight 370. Men ingen har hørt et ping siden tirsdag. Foto: AP Photo/Australia Defence Force, James Whittle/NTB ScanpixVis mer

Frykter at den svarte boksen har gått tom for strøm

Ingen nye ping siden 8. april.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Mannskapene som leter etter Malaysia Airlines Flight 370 frykter at batteriene på de svarte boksene har gått tomme for støm.

Etter en optimistisk uke der de elektroniske signalene har blitt fanget opp fire ganger, har man ikke hørt et eneste ping siden 8. april, melder nyhetsbyrået AP.

Det kan bety at batteriene er døde. De er beregnet å vare omtrent en måned, og den tiden er for lengst passert. Hvis ikke flere signaler fanges opp snart, vil søket gå inn i en ny fase. Først da vil man sette i gang søk med ubemannede undervannsfartøy. Noe som vil være svært krevende på grunn av den enorme dybden, og det enorme området man har å søke i.

Gir ikke opp Om lag ti fly og fjorten skip deltar fortsatt i søket etter det savnede flyet i Indiahavet vest for Australia. Målet er å fange opp flest mulig signaler fra de svarte boksene før batteriene dør, slik at leteområdet kan avgrenses så mye som mulig før undervannsfartøyer sendes ned. Men det bekymrer at ingen har hørt et ping på flere dager.

- Vi har en høy grad av sikkerhet om at signalene vi har fanget opp, stammer fra rutenummer MH370, sier Tony Abbott.

Men det bør ikke undervurderes hvor vanskelig det kan bli å finne flyvraket, advarer han.

- Ja, vi har avgrenset leteområdet veldig betydelig, men å forsøke å finne noe 4,5 kilometer under havets overflate, omtrent tusen kilometer fra land, er en massiv, massiv oppgave, og den vil trolig ta lang tid, sier han.

Spor av telefon Paralelt med letingen, pågår etterforskningen av forsvinningen for fullt. I går ble det klart at etterforskerne har sporet et telefonsignal til co-piloten om bord det fremdeles savnede Malaysia Airlines-flyet, melder New Straits Times.

Signalet fra Fariq Abdul Hamids telefon skal ha blitt plukket opp av en antennestasjon på den malaysiske øya Penang morgenen flyet forsvant. Signalet forsvant deretter brått.

- Det ble opprettet kontakt med antennestasjonen da han forsøkte å ringe. Årsaken til at samtalen ble brutt, skyldes trolig at flyet raskt beveget seg bort fra antennestasjonen, sier en kilde til New Straits Times.

Flere andre kilder tett på etterforskningen sier at all aktivitet på Hamids telefon ble koblet av før flyet tok av, før det igjen ble koblet på i nærheten av Penang. Enkelte presiserer at det ikke trenger å bety at han faktisk forsøkte å ringe noen.