Frykter at pirathysteri fører til væpning av skip

Norske leiesoldater på plass. Men redere og eksperter tror løsepenger er bedre enn drepte sjømenn.

FORTSETTER NORDOVER: Piratene har ifølge rederiet ennå ikke gitt lyd fra seg, etter at de kapret Bow Asir og satte kursen nordover mot kysten av Somalia. Salhus Shipping gjør det klart at de verken har eller vil vurdere væpnede vakter om bord. 
Foto: AFP/FRED VLOO/SHIPSPOTTING.COM/SCANPIX
FORTSETTER NORDOVER: Piratene har ifølge rederiet ennå ikke gitt lyd fra seg, etter at de kapret Bow Asir og satte kursen nordover mot kysten av Somalia. Salhus Shipping gjør det klart at de verken har eller vil vurdere væpnede vakter om bord. Foto: AFP/FRED VLOO/SHIPSPOTTING.COM/SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

  (Dagbldet.no): Haugesundsrederiet Salhus Shipping har fremdeles ikke hørt noe fra piratene som har kapret kjemikalietankeren «Bow Asir» i Det indiske hav.

Daglig leder Per Heggen Hansen er forberedt på en langvarig prosess for å få skipet frigitt, og har allerede tilknyttet seg rådgivere for å forberede seg på forhandlinger med piratene.

Men han er klar på at Salhus verken nå eller tidligere har vurdert bevæpnede vakter om bord skipene for å hindre piratangrep.

- Vi har ikke soldater om bord, men sjøfolk!, fastslår Hansen overfor Dagbladet.

Væpning et temaFor mens Bow Asir stadig føres lengre nord mot pirathavnene langs den somaliske kysten, er bevæpnede vakter om bord utsatte skip blitt et stadig større tema.

Stadig flere vaktselskaper og aktører ønsker å tilby slike tjenester. Blant disse, sikkerhetsselskapet SIG med sin norske bakmann Torgeir Friksen (37).

Andre frykter at væpnede vakter vil gjøre situasjonen verre. Til nå har de aller fleste skipskapringene skjedd uten at noen sjøfolk har blitt skadet. Tror på marinen- Jeg mener de internasjonale marinestyrkene gjør en god jobb - i allefall det de kan for å håndheve lov og orden i området. Og jeg tror ingen i shipping-verden ønsker å løse problemene med vold, sier Stephen Askins fra det maritime advokatfirmaet Ince & co i London.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer