FORTSETTER NORDOVER: Piratene har ifølge rederiet ennå ikke gitt lyd fra seg, etter at de kapret Bow Asir og satte kursen nordover mot kysten av Somalia. Salhus Shipping gjør det klart at de verken har eller vil vurdere væpnede vakter om bord. 
Foto: AFP/FRED VLOO/SHIPSPOTTING.COM/SCANPIX
FORTSETTER NORDOVER: Piratene har ifølge rederiet ennå ikke gitt lyd fra seg, etter at de kapret Bow Asir og satte kursen nordover mot kysten av Somalia. Salhus Shipping gjør det klart at de verken har eller vil vurdere væpnede vakter om bord. Foto: AFP/FRED VLOO/SHIPSPOTTING.COM/SCANPIXVis mer

Frykter at pirathysteri fører til væpning av skip

Norske leiesoldater på plass. Men redere og eksperter tror løsepenger er bedre enn drepte sjømenn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

  (Dagbldet.no): Haugesundsrederiet Salhus Shipping har fremdeles ikke hørt noe fra piratene som har kapret kjemikalietankeren «Bow Asir» i Det indiske hav.

Daglig leder Per Heggen Hansen er forberedt på en langvarig prosess for å få skipet frigitt, og har allerede tilknyttet seg rådgivere for å forberede seg på forhandlinger med piratene.

Men han er klar på at Salhus verken nå eller tidligere har vurdert bevæpnede vakter om bord skipene for å hindre piratangrep.

- Vi har ikke soldater om bord, men sjøfolk!, fastslår Hansen overfor Dagbladet.

Væpning et tema
For mens Bow Asir stadig føres lengre nord mot pirathavnene langs den somaliske kysten, er bevæpnede vakter om bord utsatte skip blitt et stadig større tema.

Stadig flere vaktselskaper og aktører ønsker å tilby slike tjenester. Blant disse, sikkerhetsselskapet SIG med sin norske bakmann Torgeir Friksen (37).

Andre frykter at væpnede vakter vil gjøre situasjonen verre. Til nå har de aller fleste skipskapringene skjedd uten at noen sjøfolk har blitt skadet.

Tror på marinen

- Jeg mener de internasjonale marinestyrkene gjør en god jobb - i allefall det de kan for å håndheve lov og orden i området. Og jeg tror ingen i shipping-verden ønsker å løse problemene med vold, sier Stephen Askins fra det maritime advokatfirmaet Ince & co i London.

Askins er blant verdens fremste rådgivere når det gjelder piratvirksomheten mot internasjonal shipping. Han var blant annet med på å håndtere kapringen av det våpenlastede ukrainske frakteskipet «Faina» og supertankeren «Sirius Star». 25. februar var han i Oslo for å dele sine erfaringer med redere og shippingadvokater i Norge.

- Når det gjelder væpnet sikkerhet, er dette noe jeg er svært skeptisk til. Du oppnår kanskje en lavere risiko til å bli tatt, men i bytte får du en høyere risiko for at en konfrontasjon blir voldelig.

TRYGGERE FOR MANNSKAPET: Piratene har til nå vært nøye på å ikke skade skip eller mannskap. Her viser de frem mannskapet på ukrainske MV Faina etter kapringen i oktober i fjor. Stephen Askins, som var med på å håndtere denne kapringssaken, tror våpen om bord vil gjøre det farligere for mannskap, skip, rederi og forsikringsselskap. Foto: EPA/Jason R. Zalasky/Navy photographer / SCANPIX Vis mer

Mister forsikringen
Han har selv vært soldat i den britiske kommandostyrken Royal Marines, og understreker at han således ingen pasifist.

- Men jeg tror ikke vi er tjent med væpnede vakter på sivile skip. Det kan oppstå situasjoner hvor piratene bestemmer seg for å droppe kapringen, men rett og slett skyter for å ødelegge skipet. Risikoen for skadd skip og skadd eller drept mannskap blir høyere. Og det kan til syvende og sist koste langt mer enn selve kapringen, sier Askins til Dagbladet.

- Her er det også et juridisk aspekt. Hvis du bruker vold ulovlig eller feil, eller åpner ild om bord en olje- , gass - eller kjemikalietanker eller lignende, risikerer du at forsikringen blir ugyldig. Derfor er det tungtveiende kommersielle årsaker til å ikke ha våpen på disse skipene, sier han.

Askins har skrevet en oppsummering om temaet, som du kan lese her.
Flere væpnede nordmenn
Torger Friksen i sikkerhetsselskapet SIG hevder på sin side at piratene nærmest ler av de internasjonale marinestyrkene, og at etterspørselen nå er stor for væpnede vakter om bord i skip. Til NRK tidligere denne måneden sa Friksen at han tror det blir flere private sikkerhetsselskaper som væpner seg til kamp mot piratene.

- For ikke så lenge siden prøvde et militært helikopter å hindre en kapring. Piratene kjørte under helikopteret og nærmest viste fingeren. De brydde seg ikke om dem i det hele tatt, og tok faktisk kontroll over fartøyet, sa Fiksen til NRK.

Selskapet har angivelig 16 sikkerhetsvakter som piratsikring om bord i skip utenfor Somalia. Fire av dem skal være norske.

- Ingen kommentar
Til bladet Norges Forsvar, utgitt av Norges forsvarsforening, sier leiesoldaten at pågangen er stor, og at oppdragene stort sett kommer fra rederier i Asia.

BIG BUSINESS: Private vaktselskaper strømmer nå til shippingbransjen for å tilby væpnet hjelp i kampen mot piratene. Her har pirater tatt MV Faina - fullastet med russiske stridsvogner og ammunisjon. Foto:AP/U.S. Navy, Petty Officer 2nd Class Jason R. Zalasky/SCANPIX Vis mer

- Jeg har sluttet å uttale meg til media i Norge. Dere er bare ute etter å fremstille oss negativt, eller lage sensasjon, sier Friksen til Dagbladet når vi ringer. Således ville han ikke dele sine tanker omkring temaet.

- Klart nei!
Norges Rederiforbund er klare på at bevæpnede vakter og mannskap ikke er løsningen.

- Her er vi helt klare. Vi sier nei til bevæpnede vakter. Vi er redde for at dette vil øke faren for voldsbruk, og dermed øke mannskapets risiko. I tillegg er det meget krevende ansvarstemaer knyttet til våpen om bord, sier administrerende direktør Sturla Henriksen til Dagbladet.

- Hvis det skal være bevæpning om bord, må dette i såfall være militære mannskaper under militær kommando, sier rederiforbundets direktør.

- Må løses på land
Henriksen er klar på at verken væpnede vakter eller store marinestyrker er den permanente løsningen på det voksende piratproblemet.

- Dessverre er dette blitt en vekstindustri - kanskje den eneste, og i allefall den mest lukrative, for Somalia. Problemet og løsningen ligger på land, sier han.

Han tror ikke piratene forsvinner før Somalia før økonomisk og sosial bistand til å få på plass nødvendige samfunnsstrukturer og økte kår for den jevne somalier.

SKEPTISK: Shippingadvokat og tidligere kommandosoldat Stephen Askins tror ikke væpnede vakter om bord skip er en god ide. Tvert om tror han det vil øke risikoen for skader på skip og mannskap. Foto: Ince & co. Vis mer

Marinestyrkene hjelper
- Den militære marinekapasiteten som er bygget opp i området er svært viktig, men på lengre sikt må man ta problemed ved roten, og det er på land i Somalia, sier Henriksen fra Rederiforbundet.

Han understreker at sikkerheten i dette kystområdet er vesentlig for verdenshandelen. Det er selve knutepunktet mellom Asia, Amerika og Europa, og han minner om at 80 prosent av verdens varetransport går på kjøl.

- Dette er en av verdens viktigste transportårer. Havets E18. Og det bekymrer oss at kapringene nå forekommer lenger ut i Det indiske hav. Piratene har blitt mere avanserte og har fått større rekkevidde, sier han.

Under 0,1 prosent blir tatt
Stephen Askins fra Ince & co minner alikevel om at det foreløpig er blitt tryggere, og at risikoen fremdeles er lav for å bli kapret av pirater.

- Vi må huske at det fortsatt er under 0,1 prosent sjanse for at et skip i dette området blir angrepet og kapret. Og mens det i oktober i fjor var ett av tre angrepne skip som ble tatt, klarer piratene nå bare å ta ett av ti skip de prøver seg på. Dette fordi vi nå er mye bedre forberedt, sier Askins til Dagbladet.

SIER NEI: Både Norges rederiforbund og sjømannsforbundet sier klart nei til bevæpning om bord. Administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges rederiforbund mener den eneste løsningen på piratproblemet ligger på land i Somalia. Vis mer