Frykter at regelrot fører til en dårligere etterforskning av flymysteriet

- Alt som har blitt gjort lider av mangel på kontroll.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fire dager etter at Malaysia Airlines-flyet forsvant, er det formelt sett ikke igangsatt en internasjonal etterforskning. Årsaken skal være at ingen vet i hvilket land flyet befinner seg. Malaysiske myndigheter gjennomfører uformelle undersøkelser i samarbeid med andre lands myndigheter. Men en internasjonal etterforskning i tråd med regler vedtatt av FN kunne ha gjort arbeidet enklere.

Eksperter mener nå at etterforskningen faller mellom flere stoler fordi ingen av de involverte landene tar initiativ til å lede den offisielle etterforskningen.

- Hvis de ikke engang har avgjort hvilket land som er ansvarlig for etterforskningen, så lider alt som har blitt gjort til nå av mangel på kontroll og koordinasjon fra toppen og ned, sier tidligere advokat Ted Ellett i den amerikanske luftfartsmyndigheten Federal Aviation Administration (FAA).

Flyet hadde 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer da det forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing natt til lørdag.

Fører til spenning I en offisiell etterforskning skal en kommisjon utpeke partene i etterforskningen, som inkluderer flyprodusenten, motorprodusenten, fagforeninger, flyselskapet og flysikkerhetsmyndighetene i landet hvor flyselskapet har base.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters er mangelen på oversikt over etterforskningen allerede blitt en kilde til spenning mellom Malaysia og Kina. Kinas utenriksminister oppfordret mandag Malaysia til å intensivere søket etter flyet og starte en etterforskning «så raskt som mulig».

I henhold til FN-regler skal landet hvor flyselskapet er registrert, være ansvarlig for granskingen hvis flyet styrter i internasjonalt farvann. Men reglene er uklare når det ikke er kjent hvor flyet befinner seg eller har styrtet. En kilde med god kjennskap til letingen sier til Reuters at dette er årsaken til at det formelt sett ennå ikke er startet en internasjonal etterforskning.

Kan ha skiftet retning Kilder i det malaysiske forsvaret sa tirsdag at flyet kan ha snudd og fløyet flere hundre kilometer vestover etter at det sist hadde kontakt med sivile luftfartsmyndigheter.

Ifølge Reuters hevder en forsvarskilde at de ved hjelp av radardata har sporet noen av flyets siste bevegelser til Malakkastredet.

- Flyet endret retning etter Kota Bharu, reduserte høyden og fløy til Malakkastredet, forteller kilden.

Hvis det stemmer, har flyet foretatt en u-sving cirka én time etter avgang, slått av sporingssystemene, fløyet i feil retning over sørlige Thailand og så forsvunnet over et av verdens mest trafikkerte farvann.

Ulike teorier Årsaken til ulykken er fortsatt ukjent, men malaysisk politi sier de har fire mulige teorier: kapring, sabotasje, teknisk feil eller personlige eller psykiske problemer blant passasjerene eller besetningen.

Tirsdag ble det kjent at de to mennene på flyet som reiste med stjålne pass, ser ut til å ha vært iranere på vei til Nord-Europa for å søke asyl. Etterforskningen er også rettet mot fem personer som sjekket inn på flyet, men som aldri gikk om bord.

De fem personene sjekket inn hver for seg, opplyser en malaysisk tjenestemann til Wall Street Journal. Ingen av dem er pågrepet, og etterforskningen av dem omtales som ren rutine. Interpols generalsekretær Ronald Noble sier at han ikke tror flyforsvinningen skyldes terrorhandlinger.

- Jo mer vi finner ut, jo nærmere er vi å konkludere med at dette ikke dreier seg om terror, sa Noble tirsdag.

(NTB)

ETTERFORSKER: Interpol-sjef Ronald Nobel (i midten) med bildet av de to iranerne som var om bord med falske pass. Foto: AP / NTB scanpix
ETTERFORSKER: Interpol-sjef Ronald Nobel (i midten) med bildet av de to iranerne som var om bord med falske pass. Foto: AP / NTB scanpix Vis mer