Frykter bensinkaos på Østlandet og forsinkelser på Gardermoen

Drivstoffyllingen av fly på Gardermoen og utkjøring av bensin til bensinstasjonene på Østlandet kan bli rammet av streik.

FYLL I DAG: Heidi Hiorth fra H.A. Møller fyller bensin på bil. Arkivfoto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN/Dagbladet
FYLL I DAG: Heidi Hiorth fra H.A. Møller fyller bensin på bil. Arkivfoto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN/DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Drivstoffyllingen av fly på Gardermoen og bensinstasjonene på Østlandet kan bli rammet av streik. Mekling pågår nå og fristen går ut ved midnatt. Blir det ingen løsning da, kan bensinstasjoner på Østlandet gå tomme for drivstoff og flytrafikken rammes.

- Parat er klare til å ta 7-8 arbeidere ut i streik ved Ekeberg Oljelager rundt midnatt hvis forhandlingene ikke fører frem, sier nestleder i YS-forbundet Parat, Vegard Einan, til Dinside.

Kan bli tomme stasjoner Ekeberg oljelager er distributør av drivstoff til alle bensinstasjoner på Østlandet.

Arbeidere som jobber med drivstoffylling på Gardermoen kan også bli rammet. Det kan få store konsekvenser for flytrafikken.

- Det er vansklig å si noe eksakt om hvordan vi vil bli rammet, sier Jo Kobro, informasjonssjef ved Oslo lufthavn Gardermoen, til Dagbladet.

- Fly som skal korte avstander vil kunne fly hit med fulle tanker, slik at de klarer returavstanden også. Langdistansefly kan bli kansellert, men det er også mulig å mellomlande andre steder for å fylle opp. Uansett vil det nok føre til forsinkelser, sier Kobro.

- Hva skal passasjerne gjøre hvis det blir streik?

- Vi vil oppdatere våre flytider løpende. Samtidig er flyselskapene flinke til å informere sine passasjerer. Hvis det blir streik, vil jeg anbefale folk å ta kontakt med flyselskapet hvis de er usikre på noe.

Krever bedre lønn Meklingen med Norsk Industri som motpart startet hos riksmeklingsmann Kari Gjesteby onsdag. Fristen for å bli enige er midnatt natt til torsdag.

— Årsaken til at det nå er fare for streik er at Transportarbeiderne tidligere ble lovet å følge lønnsutviklingen i oljeselskapene. Dette er ikke blitt fulgt opp gjennom de lokale lønnsforhandlingene, sier Parats forhandlingsleder Thomas Lilloe til Parats hjemmeside.

Tore Hurlen leder forhandlingene for NHO og Norsk Industri.

— Jeg er optimist og tror vi skal klare å få til en avtale. Vårt utgangspunkt er at vi forholder oss til minstelønnssatsene og i tillegg fører lokale forhandlinger. Gjennom de lokale forhandlingene er det de enkelte bedriftene med arbeidsgiveransvar som er ansvarlige og ikke oljeselskapene. Unntaket er der oljeselskapene på mindre steder selv håndterer lagring og transport og derav også har arbeidsgiveransvar, sier Hurlen til hjemmesiden.