Frykter blåmandag

I går passerte bensinprisen 13 kroner literen ved Esso stasjonen i Spjelkavik i Ålesund. Holder denne prisen seg, tjener staten 124 millioner mer per måned enn kalkulert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ÅLESUND/OSLO (Dagbladet): Dersom gårsdagens listepris for bensin på 12,14 kroner holder seg året ut, vil det gi 1,06 milliarder kroner mer i statskassa enn beløpet som ble lagt til grunn for årets statsbudsjett.

-  Utover dette tjener staten ytterligere 35,8 millioner kroner i måneden per krone literprisen stiger, sier Øystein Aadnevik, spesialrådgiver hos Norsk Petroleumsinstitutt.

196 millioner ekstra

Passerer prisen 14 kroner betyr det 159,93 millioner ekstra per måned. En literpris på 15 kroner gir ytterligere 195,73 millioner ekstra i månedlige inntekter for staten.

Da Dagbladet skulle lodde stemningen ved pumpene på Esso stasjonen i Spjelkavik i går, klatret en ansatt opp stigen og satte ned prisen fra 12.18 til 11.60. Normalt for en fredag da prisene settes noe ned før helga. Tidligere på dagen hadde pumpeprisen vært oppe i over 13 kroner.

Men mandagen kan bli særdeles blå for norske bilister. Da kommer 13-tallene trolig fram igjen, og kanskje det som verre er om råvareprisene fortsetter å stige.

Faste priser umulig

-  Vil man ha prisen ned, er det to måter å gjøre dette på. Myndighetene kan senke avgiften som i dag er på 4,81 kroner per liter.Eller så kan de senke merverdiavgiften som beregnes ut av den totale pumpeprisen. Men dette er en dårlig idé. Da vil bensinforhandlerne ha mulighet til å stikke av med fortjenesten, sier Øivind Munthe-Kaas, oljeanalytiker i Norwegian Oil Trading.

Han mener også at det vil være umulig å gå over til faste bensinpriser i Norge, slik som Frp foreslår. Bensinprisene er knyttet opp mot en indeks i London og bestemt av det europeiske markedet.

-  Vi er en liten nasjon og det er ikke vi som bestemmer hva bensinen skal koste på råvaremarkedet. Selv om vi er en oljenasjon, har Norge bare to raffinerier hvorav ett av dem hovedsakelig produserer diesel.

Om bensinprisene holdes lave på tross av høye oljefatpriser, vil dette neppe føre til annet enn at selskapene får noe økt salg i form av økt etterspørsel, men det vil ikke være snakk om en stor økning.

-  På bilbruk er det generelt liten sammenheng mellom pris og forbruk, sier Munthe-Kaas.