UROVEKKENDE: Det er bilder som dette som har fått alarmklokkene til å ringe. Den kunstige øya utgjør overgangen mellom bru- og tunneldelen av prosjektet. Foto: Myndigheten for Hongkong-Zhuhai-Macao-brua
UROVEKKENDE: Det er bilder som dette som har fått alarmklokkene til å ringe. Den kunstige øya utgjør overgangen mellom bru- og tunneldelen av prosjektet. Foto: Myndigheten for Hongkong-Zhuhai-Macao-bruaVis mer

Frykter deler av verdens lengste sjøbru smuldrer opp. Utbyggeren: - Det skal være sånn

Skal åpnes i juli.

(Dagbladet): Det har tatt nesten ni år å bygge den gigantiske Hongkong-Zhuhai-Macao-brua, som skal knytte sammen de kinesiske byene Hongkong, Zhuhai og Macao. Når den etter planen blir åpnet for trafikk 1. juli, vil den blant annet omfatte verdens lengste sjøbru, på 22,9 kilometer.

Men de siste dagene har bekymring bredt om seg på grunn av bilder tatt av en av de kunstige øyene som fungerer som bindeledd mellom bru- og tunnelseksjonene i prosjektet.

Vern mot bølger

De kunstige øyene er omgitt av moloer bygd av såkalte tetrapoder - store og tunge firebeinte betongelementer som er satt ned på bunnen utenfor øyene. Når de griper inn i hverandre, danner de et effektivt vern mot bølger.

KLAR TIL BRUK (?): Brua er i utgangspunktet ferdig, men få tror at den vil bli åpnet før juli. Foto: Philip fong / AFP / NTB Scanpix
KLAR TIL BRUK (?): Brua er i utgangspunktet ferdig, men få tror at den vil bli åpnet før juli. Foto: Philip fong / AFP / NTB Scanpix Vis mer

Bildene, tatt høsten 2016, viser at laget av tetrapoder tilsynelatende er smuldret opp i den ene enden av den kunstige øya som ligger lengst øst. Men myndigheten med ansvar for byggingen av brua sier tetrapodene ligger der de er ment å ligge.

- Det kan dreie seg om en oppfatningsmessig og visuell illusjon, sier en talsperson for brumyndigheten ifølge HK01, gjengitt av Hong Kong Free Press.

Prestisjeprosjektet har vært plaget av forsinkelser og skandaler, hvorav mesteparten har foregått på Hongkongs side av grensen til Fastlands-Kina. Men den kunstige øya ligger så vidt på sistnevntes side, og Hongkong-mediene gir brumyndigheten, med hovedkontor i Zhuhai på fastlandet, skylden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vår måte

Brumyndigheten gjentar at moloen er slik den er ment å være.

- Vi har vår måte, og dere [Hongkong] har kanskje deres måte å gjøre det på. Det virker som om dere går ut fra at deler av konstruksjonen har sunket ... men den er konstruert slik. Det fins regler og retningslinjer vi må følge, sier myndighetens visedirektør Yu Lie til Hongkong-avisa South China Morning Post.

Men flere fagpersoner Hongkong-avisene har snakket med, er sikre i sin sak på at det her foreligger konstruksjonsfeil.

Sivilingeniør Ngai Hokyan har sammenliknet bilder tatt i 2013 og 2016. Han sier tetrapodene «åpenbart er spredt», og spør seg hvorfor skaden ikke er reparert over et år seinere.

- Det er ikke vanskelig å reparere, sier han til HK01.

Fjernet ikke slam

En annen sivilingeniør, So Yiu-kwan, sier til Apple Daily, gjengitt i Hong Kong Free Press, at de kunstige øyene ble bygd uten at slam ble fjernet fra havbunnen. Dersom den nye grunnen ble laget uten at vann ble fjernet på riktig måte, kan det ha fått øyene til å synke. Tetrapodene kan ha drevet ut i havet fordi de mangler fast grunn å stå på.

- Det kan bli nødvendig å reparere moloen igjen og igjen mens den synker over et tiår eller lenger, sier han til Apple Daily.

VERDENS LENGSTE: Hongkong-Zhuhai-Macao-bruas brudel er verdens lengste sjøbru. Foto: Bobby Yip / Reuters / NTB Scanpix
VERDENS LENGSTE: Hongkong-Zhuhai-Macao-bruas brudel er verdens lengste sjøbru. Foto: Bobby Yip / Reuters / NTB Scanpix Vis mer

Men også Carrie Lam, Hongkongs regjeringssjef, forsikrer at ingenting er galt med øya. Hun sier ifølge South China Morning Post at konstruksjonens stabilitet er «vitenskapelig bevist».

- Jeg håper at ikke alle kaster seg på og betviler prosjektets utforming, bare fordi noen enkeltpersoner har tatt bilder eller gitt kommentarer, sier hun.

Idé fra 80-tallet

Ideen om en forbindelse mellom sentrale byer i utløpet av Perleelva ble født allerede tidlig på 80-tallet, og byggingen startet i 2009.

Til sammen er hele strekningen på 55 kilometer. Den omfatter hovedbrua på 22,9 kilometer og tre hengebruseksjoner med spenn på mellom 280 og 460 meter. i tillegg kommer en undersjøisk tunnel på 6,7 kilometer.

Prosjektet er ikke helt ulikt Øresundsbrua, som til sammenlikning er på 15,9 kilometer.

Med brua i drift vil reisetida mellom Hongkong og Macao bli redusert fra 4,5 timer til 40 minutter. Dette skal løfte hele regionen hva angår blant annet handel og turisme.

HAR KOSTET LIV: Arbeidere hviler på en av bruas kunstige øyer. Minst ti arbeidere har omkommet og flere hundre er skadd under byggingen. Foto: Philip Fong / AFP / NTB Scanpix
HAR KOSTET LIV: Arbeidere hviler på en av bruas kunstige øyer. Minst ti arbeidere har omkommet og flere hundre er skadd under byggingen. Foto: Philip Fong / AFP / NTB Scanpix Vis mer

- Lettere å styre

Kritikere av prosjektet tror imidlertid at brua bare vil bidra til å gjøre det lettere for Beijing-regjeringen å utøve makt overfor Hongkong, som i likhet med Macao er en såkalt spesiell administrativ region, med stor grad av selvstyre.

Hongkong-Zhuhai-Macao-brua skulle egentlig vært åpnet i 2016, men har vært plaget av kontroverser rundt byggingen og forsinkelser. I tillegg har minst ti arbeidre omkommet, og flere hundre er skadd.

Den offisielle åpningsdatoen er 18. mai, men ifølge Hongkong-avisa Lantau News tyder alt på at den blir forsinket til 1. juli, blant annet på grunn av store problemer den oppmudrede landmassen grensepasseringen er bygd på.