VINTERVEIER: Lastebileierforbundet mener utenlandske vogntog ikke er skodd for norske vinterveier. 
Foto: Henning Lillegård
VINTERVEIER: Lastebileierforbundet mener utenlandske vogntog ikke er skodd for norske vinterveier. Foto: Henning LillegårdVis mer

Frykter dødsvinter

Geir A. Mo i Lastebileierforbundet frykter alvorlige ulykker på grunn av antall uten-landske vogntog på norske veier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

• I morges:  Politiet advarer mot glatte veier

Administrerende direktør Geir A. Mo er forundret over at det har gått så pass bra som det faktisk har gjort. Men et økende antall utenlandske vogntog og sjåfører langs norske veier skaper bekymringer.

Oppskrift på katastrofe - Kombinasjonen av dårlig utstyr, manglende erfaring med norske vinterveier og dårlige arbeidsvilkår er oppskriften på en katastrofe. Jeg vil ikke bli forundret om det skjer mange alvorlige ulykker på norske veier denne vinteren, sier Mo til Dagbladet.

Frykter ulykkesvinter
Han mener at mange av de utenlandske sjåførene mangler kunnskap om norske vinterveier, og at bilene de kjører ofte er mye dårligere utstyrt enn de norske bilene.
- De mangler retarder, en hydraulisk eller elektronisk tilleggsbrems som skal avlaste bremsene, noe som vi har sett fører til varmgang av bremsene og alvorlige ulykker. De er ikke opplært til å kjøre på norske veier som kan være både bratte og svingete. De bruker bremsene til de ikke fungere lengre, så går det svært galt. Det har vi sett eksempler på i ulykker som har skjedd i bratte tunneler både i Oslofjordtunellen og på Vestlandet, sier Mo.

Han mener at dekkene på vogntogene de kjørere med ikke er beregnet på norske forhold.

Annen trafikkultur - De kan godt tilfredsstille de nye kravene om fem millimeters mønsterdybde, men gummiblandingen er ofte så hard at det er som å kjøre på ishockeypucker. Dette fører til et minimalt veigrep og er direkte farlige på vinterføre. Et annet element er trafikkulturen i Øst-Europa er helt annerledes og mer aggressiv, noe som gjenspeiler seg i ulykkesstatistikken, sier Geir A. Mo.

Forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) Roger Hansen, deler langt på vei dette synet.

 - Jeg tror denne vinteren kan ende fryktelig ille. Det blir stadig større andel av utenlandske sjåfører på norske veier, og det kan se ut til at det er flere utforkjøringer og ulykker så langt i år enn det var til sammen i fjoråret, sier Hansen til Dagbladet.