110-GRENSEN: Frps veipolitiske talsmann, Tor André Johnsen, merker fortsatt massiv motstand mot den økte fartsgrensen. Foto: Anders Horntvedt / Finansavisen
110-GRENSEN: Frps veipolitiske talsmann, Tor André Johnsen, merker fortsatt massiv motstand mot den økte fartsgrensen. Foto: Anders Horntvedt / FinansavisenVis mer

Frykter fartsgrensen ryker om de taper valget

Frp vil øke fartsgrensen på moderne motorveier til 130 kilometer i timen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Frps veipolitiske talsmann, Tor André Johnsen, mener at det aldri hadde vært 110-grense på motorveien om ikke partiet hadde vært i regjering. Nå frykter de at den kan ryke dersom det blir valgtap, skriver Finansavisen.

- Det er fortsatt massiv motstand mot 110, til tross for at vi har innført den økte fartsgrensen sakte og gradvis. Partiene til venstre er negative, enda vi har vist at det ikke har betydning for farten på motorveiene, sier han til avisen.

130 km/t

Frps mål er å øke fartsgrensen på moderne motorveier til 130 km/t. Det er ifølge Finansavisen en ambisjon som også er nedfelt i regjeringens arbeidsprogram, Sundvollen-erklæringen, men uten håndfaste resultater så langt.

- 130 ligger der som en ambisjon, men vi må lære å krabbe før vi kan gå. Innføringen av 110 har vært det viktigste, men vi må være forsiktige og ta det i rekkefølge, sier Johnsen.

Han mener det er fire begrunnelser for å kjempe for høyere fartsgrenser - at veien tåler det, at bilistene ikke kjører raskere, at fartsgrensene i dag er lavere enn i våre naboland, samt at det vil gi kortere reisetid.

- Gjennomsnittsfarten økte et par kilometer i timen på veiene som fikk 110. Den største forskjellen er at folk nå kjører lovlig, mens de tidligere lå over fartsgrensen, sier Johnsen til avisen.

Ingen garanti

Arbeiderpartiet gir ingen garanti for videreføring av 110-grensen. dersom de tar over regjeringslokalene til høsten.

- Det har vi ikke tatt stilling til. Vi vil basere den beslutningen på faglige tilrådninger om konsekvenser for trafikksikkerheten, skriver Eirik Sivertsen, nestleder i Stortingets transportkomité, i en SMS til avisen.

- Så langt har jeg ikke registrert vesentlige trafikksikkerhetsmessige konsekvenser, sier han til Finansavisen.

Flere nyheter:

Han tjente 100 millioner kroner i fjor
Trygve Hegnar: "Bøndene tøyser fælt"
Røkke bygger verdens største ekspedisjonsyacht