DØDELIG FLUKY: Tusenvis av migranter og flyktninger risikerer livet ved å ta sjøveien til Europa fra Nord-Afrika. Italias sjøoperasjon har reddet mange, men Roma vil nå at EU skal ta ansvaret. Foto: Darrin Zammit / Reuters / NTB scanpix
DØDELIG FLUKY: Tusenvis av migranter og flyktninger risikerer livet ved å ta sjøveien til Europa fra Nord-Afrika. Italias sjøoperasjon har reddet mange, men Roma vil nå at EU skal ta ansvaret. Foto: Darrin Zammit / Reuters / NTB scanpixVis mer

Frykter flere liv skal gå tapt i Middelhavet

Lørdag starter EU sitt nye patruljeringsoppdrag i Middelhavet. Hjelpeorganisasjoner frykter mange liv går tapt om Italia samtidig slutter å patruljere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

 - Vi har sett ting jeg ikke kan beskrive. Det vanskeligste øyeblikket var et forlis da vi klarte å redde 250 mennesker. Men det var store bølger og mørkt. Vi klarte ikke å redde alle, sier Giuseppe Maggio i den italienske kystvakten til nyhetsbyrået AFP.

Over 3.000 migranter og flyktninger har mistet livet på vei over Middelhavet bare hittil i år. Fortsatt står flere hundre tusen mennesker på nordafrikansk side og håper å ta den farlige sjøveien til Europa.

Etter flere ulykker innledet Italia operasjonen Mare Nostrum i fjor. Italienerne har siden plukket opp over 150.000 mennesker av sjøen. Nesten 1.000 er reddet bare på ett døgn denne uka.

Men et økonomisk presset Italia krever EU-ansvar og sår nå tvil om Mare Nostrums fremtid.

Fase ut EUs svar er operasjonen Triton. Patruljeoppdraget starter lørdag og er kun ment som støtte til italienerne. Men innenriksminister Angelino Alfano mener krisetiltaket Mare Nostrum uansett bør fases ut.

- Operasjonen skal avsluttes gjennom en utfasingsplan regjeringen skal vedta snart, sier Alfano ifølge DPA.

Det kan kreve mange liv, lyder advarselen fra hjelpe- og menneskerettsorganisasjoner. Triton er mye mindre enn Italias operasjon, både i omfang, geografisk mandat og budsjett.

- Operasjon Triton er ingen erstatter for Mare Nostrum. Dersom EU mener alvor med å forhindre tragedier i fremtiden, må Unionen gi Triton mandat og ressurser til å redde båter i hele Middelhavet, mener Judith Sunderland i Human Rights Watch og ber Europa se sitt ansvar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke norsk deltakelse Triton er en del av EUs grensekontroll Frontex, der Norge deltar med både penger og personell. Det er imidlertid ikke norsk deltakelse i Triton i perioden fram til jul, opplyser Politidirektoratet.

Operasjonen skal kunne «bistå personer eller fartøyer i nød». Men Frontex' rolle er først og fremst å beskytte Schengen-områdets yttergrenser, ikke drive redningsarbeid som Mare Nostrum.

Mens italienerne har brukt 9 millioner euro i måneden på redningsoperasjonene, er Tritons månedsbudsjett på 3 millioner euro. EU-fartøyene kan heller ikke gå så nær Libya som de italienske har gjort.

Triton er rett og slett ikke nok, understreker Amnesty International.

Ingen erstatning - Det er klart at Triton-operasjonen verken kan eller vil erstatte Mare Nostrum. Fremtiden til Mare Nostrum er uansett en italiensk avgjørelse, har EUs avtroppende innenrikskommissær Cecilia Malmström sagt.

Inntil videre sier den italienske marinen at den fortsetter operasjonen. For den har ikke fått ordre om å stanse mens regjeringen i Roma bestemmer Mare Nostrums fremtid.

- Så lenge det finnes krig, fattigdom og forfølgelse, vil desperate mennesker fortsette å ta store sjanser. EU og dens medlemsland kan ikke snu dem ryggen, la dem drukne like utenfor Europas dørstokk, sier Nicolas J. Beger i Amnesty.