Verdens første hydrogenstasjon på Island. Foto: Øyvind Berg. 
Verdens første hydrogenstasjon på Island. Foto: Øyvind Berg. Vis mer

Frykter flopp for hydrogenbiler

Enovas programsjef Rune Holmen vil ikke at hydrogenbiler og -stasjoner skal få en ny knekk, og mener en eventuell utrulling må starte forsiktig. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): – Vi frykter det samme kan skje som ved forrige utrulling av hydrogenstasjoner. Da vil hydrogen få en ny knekk. Vi bør starte forsiktig og i første omgang få på plass flere demonstrasjonsanlegg, sier Rune Holmen, programsjef for industri, transport og ny teknologi i Enova til Finansavisen.

I 2006 åpnet daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete Norges første fyllestasjon for hydrogenbiler under den årlige oljemessen ONS.

«Hydrogenstasjonen på Forus utenfor Stavanger markerer regjeringens sterke intensjoner om å redusere CO2-utslippene, og arbeidet omfatter aller deler av hydrogenkjeden,» sa statsråden den gang.

To kunder
Stasjonen på Forus var en del av det nasjonale HyNor-prosjektet, og ble bygget i samarbeid mellom Statoil og industriselskapet AGA, som er en del av tyske The Linde Group.

Norges første hydrogenstasjon, som for øvrig ble etterfulgt av flere lignende testanlegg, ble aldri noen stor suksess. I 2011 la Statoil ned stasjonen på grunn av manglende lønnsomhet.

«Pumpen på Forus har hatt to kunder. Den har ikke vært tilgjengelig for fylling siden mai, men vi har ikke merket noen etterspørsel,» sa Morten Eek, informasjonssjef i Statoil, i november samme år til Stavanger Aftenblad.

Frykter ny flopp
Fredag arrangerer NHO seminaret «Kan Norge bli en hydrogen-nasjon?», som et nytt startskudd på hydrogensatsingen her til lands.

Men ikke alle er like begeistret for det mye omtalte energilagringsalternativet.

Hos Enova, som sitter med pengesekken og er ansvarlige for tildelingen av støtte til nye hydrogenprosjekter, sitter floppen på Forus fortsatt friskt i minne.

– Vi registrerer at de store bilprodusentene starter produksjon av hydrogenbiler, men dette er likevel snakk om et relativt begrenset antall de neste årene. Dessuten er stasjonene fremdeles dyre, sier Holmen til Finansavisen.

Toyota, Hyundai og Honda har stått bak de første hydrogenbilene, men Daimler, Renault-Nissan og Ford samarbeider om å ta hydrogenbilene til massemarkedet i 2017.

Så langt i år har statsforetaket tildelt 40 millioner kroner til nye hydrogenprosjekter. Noen støttestans er det altså ikke snakk om, selv om det er mye som tyder på at Enova gjerne skulle brukt pengene på andre ting.

Flere økonominyheter
Anbefaler kjøp av Selvaag-aksjen før tall
Bank Norwegian-sjefen selger