Frykter flykaos

Pilotene i SAS stikker kjepper i hulene for den formelle sammenslåingen mellom SAS og Braathens i Norge. Foreløpig er sammenslåingen utsatt i tre uker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND/OSLO (Dagbladet.no): Ledelsen i SAS Braathens begynte klokka 13 i dag et møte med pilotforeningene i både SAS Airline og Braathens. Omfattende forsinkelser og innstillinger i Norge kan bli resultatet dersom det ikke oppnås enighet om hvordan den videre sammenslåingsprosessen skal gjennomføres.

I morges ble 11 SAS-avganger fra København innstilt fordi flygerne plutselig måtte i møte med fagforeningen.

Kilder i SAS-systemet forteller Dagbladet.no at pilotene i det lengste vil kjempe imot at de skal innlemmes i det nye SAS Braathens-selskapet.

I så fall rakner en viktig forutsetning som lå til grunn for sammenslåingen av SAS og Braathens som formelt skulle ha skjedd fra 1. september.

Heller ikke den nye logoen for selskapet er klar. Dette kan tyde på at selskapet ikke tar sjansen på å sette i gang kostbar ommaling av de 52 flyene i parken før alt er på plass.

Vanskelig tredeling

Da SAS tidligere i år besluttet å dele SAS Airline opp i tre selvstendige selskaper (SAS Sverige, SAS Danmark og SAS Braathens), ble det samtidig bestemt at SAS Braathens virksomhet i Norge skulle drives på den gamle driftstillatelsen (AOC) som tidligere Braathens SAFE hadde med norske luftfartsmyndigheter. SAS-konsernet mente det ville bli enklere å omplassere og sertifisere det medfølgende SAS-personalet til Braathens-tillatelsen, fremfor å skulle få en helt ny driftstillatelse for et eventuelt SAS Norge.

En konsekvens av dette er at ingen SAS-piloter, uten fornyet godkjennelse etter Braathens AOC, kan gjøre tjeneste i selskapet. Etter planen skulle tre SAS-besetninger hver uke sjekkes ut til det nye selskapet inntil alt var på plass senest 1. april neste år.

Uten slike godkjennelser kan ingen tidligere SAS-pilot føre et SAS Braathens-fly sammen med en tidligere Braathens-pilot. Samme regler gjelder for de kabinansatte.

Omkamp om vilkår?

Etter langvarige og dramatiske forhandlinger i slutten av mars, ble det i siste liten inngått avtaler med alle fagforeningene i SAS Airlines om omorganiseringen. Avtalen innebar blant annet lønnsreduksjoner og andre reduksjoner av tidligere goder.

Nå viser det seg at pilotforeningen ikke uten kamp vil bli med inn i det nye SAS Braathens.

Det murres også kraftig blant de tidligere SAS-kabinansatte som mener at de har mistet både lønn og rettigheter i det nye SAS Braathens.

- Vi går nesten på slavekontrakter. Lange vakter og mye dårligere betingelser har gitt et meget høyt sykefravær, sier en kabinansatt til Dagbladet.no.

Avviser kaosfrykt

Administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens avdramatiserer tilstanden i flyselskapet. Han medgir at det er en viss temperatur i forhandlingene med pilotforeningene, men mener at det ikke er noe ekstraordinært ved dette.

- Vi har full tiltro til at fagforeningene er ansvarlige og at de står ved sin fredsplikt. Vi frykter ingen aksjoner fra fagforeningene, sier Jansen.

- Vi har bevilget oss tre uker for å komme til enighet med pilotene i SAS og Braathens, og den formelle sammenslåingen er utsatt til 20. september. Men for publikum betyr dette ingen ting. Vi opererer akkurat som vanlig og alle avganger vil gå som normalt, bedyrer Jansen.

Jansen hevder at det ikke har vært noen alarmerende utvikling på sykefraværssiden. Han legger til at han er svært takknemlig for at de kabinansatte gikk med på avtaler med lengre arbeidstid.

<B>- IKKE BEKYMRET: </B>Administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens hevder at driften av flyselskapet vil gå som normalt, til tross for utsettelsen av den formelle sammenslåingen.