Felles strategi:  Regjeringen foreslår å kutte i overføringene til Norsk Sjømatråd. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
Felles strategi: Regjeringen foreslår å kutte i overføringene til Norsk Sjømatråd. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

Frykter for laksen uten Sjømatrådet

Coast Seafood har finansiert Norges Sjømatråd med 200 millioner. Gründer Sverre Søraa advarer regjeringen mot å kutte i fellesmarkedsføringen av norsk sjømat.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Vi hadde aldri vært der vi er i dag uten et sterkt Sjømatråd. 

Sverre Søraa i Coast Seafood tar bladet fra munnen etter at fiskeriminister Elisabeth Aspaker (H) i forrige uke la frem et forslag om å kutte overføringene til Norsk Sjømatråd med opp mot 40 prosent, vel 200 millioner kroner, skriver Finansavisen.

- Hele verden kikker på Norge og beundrer hva man har fått til her opp i nord. Det er helt fantastisk hvordan man har klart å bygge en identitet for norsk sjømat. Jeg er livredd for at vi slår av systemet uten et skikkelig faglig grunnlag, sier Søraa til avisen.

- Produksjonsdrevet Sjømatrådet inntekter, nær en halv milliard kroner i fjor, brukes i hovedsak på generisk fellesmarkedsføring av norsk sjømat og Norge som opprinnelsesland i utlandet.

Finansavisen har tidligere skrevet at landets største fiskerikonsern mener nivået på overføringene til rådet har kommet helt ut av kontroll.

Aktører som Marine Harvest, Lerøy og Pelagia, som samlet bidrar med over 25 prosent av eksportavgiften, vil heller bruke sine ressurser på markedsføring av egne merkevarer.

For mindre aktører, som Coast Seafood, kan derimot dagens Sjømatråd virke som en skreddersydd løsning.

- Gråter du for din syke mor?

- Sjømatrådet er skreddersydd for norsk oppdrettsnæring, det har vært en viktig grunn til at vi har klart å bygge næringen til den millionindustrien den er i dag, og vi mener den fortsatt tjener samme funksjon som den gjorde for noen år tilbake. Ingen aktører i vår næring har kommet langt nok i markedsutviklingen til å kunne bygge egne brands. Dette er fortsatt en produksjonsdrevet næring, dessverre, sier Søraa til Finansavisen.