AUGUST 2006: Dagslysbilde av Småskjær i Drøbaksundet, som en såkalt  ribbåt kjørte på natt til søndag 27. august 2006 . Tre personer mistet livet, og tre ble alvorlig skadd. To ble lettere skadd av de i alt åtte som var om bord i båten.   
Foto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIX
AUGUST 2006: Dagslysbilde av Småskjær i Drøbaksundet, som en såkalt ribbåt kjørte på natt til søndag 27. august 2006 . Tre personer mistet livet, og tre ble alvorlig skadd. To ble lettere skadd av de i alt åtte som var om bord i båten. Foto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIXVis mer

Frykter høy fart og mer promille på sjøen

I løpet av de siste ti årene har 368 personer mistet livet i fritidsbåtulykker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

I løpet av de siste ti årene har 368 personer mistet livet i fritidsbåtulykker. 340 av dem var menn. Halvparten var mellom 41 og 60 år.

Men til tross for at halvparten av de omkomne de siste ti årene er mellom 41 og 60 år, er det bare førere under 30 år som må bevise sine båtkunnskaper når obligatorisk båtførerbevis blir innført fra neste sommer.

- Båtførerprøven er i utgangspunktet et godt forebyggende tiltak. Men kanskje treffer den ikke den gruppen som er viktigst, sier kommunikasjonssjef Ingvar Johnsen i Redningsselskapet til Aftenposten.

Med innføringen av båtførerbeviset får politiet imidlertid et nytt viktig redskap i kampen mot båtbøllene. Fra 1. mai 2010 kan politiet inndra retten til å kjøre båt, også for dem over 30. De kan risikere pålegg om eksamen i båtførerkunnskap før de får lov til å kjøre båt igjen.

- Det betyr at de som er over 30 år heller ikke kan kjøre som de vil, sier Bernt Nilsen, daglig leder i Norsk Test, som drifter Båtførerprøven på vegne av Sjøfartsdirektoratet.

(NTB)