Frykter isen

Margrethe Auken, dansk folketingsmedlem, krever full gransking av flysikkerheten på Gardermoen etter at flere flymotorer har havarert de siste ukene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Informasjonsdirektør Simen Revold kan ikke forstå annet enn at dette bygger på misforståelser.

- Men selvfølgelig har hun som enhver folkevalgt rett til å spørre om hva hun vil, sier Revold.
Auken har ifølge NTB spurt den danske samferdselsministeren, Sonja Mikkelsen, om å finne ut hvor mange SAS-fly som har hatt motorhavari, og ber om en offentlig undersøkelse av årsakene.

Motorhavarier

Inntil denne granskingen er ferdig, ønsker hun at SAS tar i bruk de avisningsmetoder som ble brukt fra 1992 til 1996.

- Vi har bare hatt én dag med ekstreme værforhold hvor vi og andre flyselskaper fikk problemer. Det var 14. desember, sier Informasjonsdirektør Simen Revold i SAS.

Da måtte fire motorer på SAS-fly repareres og en motor ble byttet ut. Seks av Braathens' fly fikk også problemer. Selskapet måtte skifte 100 vifteblader i motorene til 70000 kroner stykket.

- Men avisningsrutinene våre er helt forsvarlige og må ikke blandes sammen med de ekstreme forholdene som var på Gardermoen denne dagen.

Avslørende rusing

En dansk flykaptein sier til NTB at avisningsrutinene tidlig på 90-tallet gikk ut på manuell kontroll av is først.

Deretter ble motorene ruset på full gass i 15 sekunder like før avgang.

Det var nettopp rusing av motorene like før avgang som avslørte ising i flere av SAS-motorene 14. desember. Men i hvor stor grad avisningsrutinene til SAS har endret seg fra første til andre halvdel av 90-tallet, var det ingen tilgjengelige personer i SAS som kunne svare på i går kveld.