STORGATA: - Her løper det stadig ut folk, sa en trikkefører til Dagbladet i 2014. I det han sa det, tok en mann som var cirka 50 meter lenger ned i veien sats og smatt over veien rett foran en buss. Foto: Jacques Hvistendahl /Dagbladet
STORGATA: - Her løper det stadig ut folk, sa en trikkefører til Dagbladet i 2014. I det han sa det, tok en mann som var cirka 50 meter lenger ned i veien sats og smatt over veien rett foran en buss. Foto: Jacques Hvistendahl /DagbladetVis mer

Frykter kaos mandag: - Det er bare å stålsette seg

Storgata skal stenges, først for busstrafikk, men det er ikke lenge til trikken også stoppes.

Oslo kommune skal gradvis fornye hele trikkeparken fra 2020, og i dag ble en av Oslos viktigste kollektivgater, Storgata, stengt for busstrafikk.

Gata skal pusses opp. Det vil ta nesten to og et halvt år, og vil koste rundt 676 millioner kroner.

Dette fører til store endringer for en rekke busslinjer gjennom Oslo sentrum. Brugata-holdeplassen har nær 25 000 av- og påstigninger daglig, ifølge Aftenposten.

- Beregn ekstra tid

Ruter ber folk være oppmerksomme på endringene i tiden framover. Busslinjene 30, 31, 31E, 11N, og 12N får omkjøring. Linjene 34, 54, 71A, 74, 80E og 85 får nye holdeplasser i sentrum.

- Av erfaring kan jeg si at når det blir en såpass stor endring i kjøremønstre for alle trafikanter, blir det gjerne litt forvirring i starten. Vi anbefaler at alle beregner litt ekstra tid de første dagene, sier Sofie Bruun, Ruters pressevakt, til Dagbladet.

Gata ble stengt søndag, men søndagstrafikken er selvsagt mye roligere enn rushtrafikken som oppstår mandag.

- Dette har vært planlagt veldig lenge. Men det er både bilister og kollektivtrafikanter med i bildet her, og det kan bli litt forsinkelser, sier Bruun.

Ulykkesbelastet område

Bakgrunnen for oppgraderingen i Storgata er også et uoversiktlig trafikkbilde. Fortauet er smalt på flere steder og veidekket dårlig. Dette er et ulykkesbelastet område i Oslo.

2014: En person ble påkjørt av trikken i Brugata i Oslo. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
2014: En person ble påkjørt av trikken i Brugata i Oslo. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer

I 2014 skrev Dagbladet at flere trikkeførere hadde forsøkt å varsle om de farlige forholdene nettopp i dette området. Den gang svarte Oslo kommune at det ble jobbet med en ny plan for Storgata.

- Vi opplever daglig farlige situasjoner her, sa en trikkefører til Dagbladet.

Intervjuet med trikkeføreren ble gjort i oktober 2014, dagen etter at en fotgjenger ble drept da han ble påkjørt av en trikk ved Brugata-stoppet. Ifølge vitner løp mannen ut i veien uten forvarsel.

Video originally published on dagbladet.no/dbtv.no on 13.10.2014 FARLIGE SITUASJONER: Det skulle bare én trikketur til for å bevise hvor mange farlige situasjoner en trikkefører opplever på hver runde. Video: JACQUES HVISTENDAHL / Dagbladet Vis mer

Ekstremt trafikkert

Det er Bymiljøetaten som er byggherre for prosjektet. Kommunikasjonsrådgiver Gjermund Nordtug forteller til Dagbladet at gata i dag er trang, uoversiktlig og ekstremt trafikkert.

- Ved siden av at vi skal tilpasse Storgata til byens nye trikker, er ulykkesstatistikken et av hovedargumentene for opprustningen av gata. Gata har vært blant de mest ulykkesbelastede strekningene i Oslo, sier han.

Bymiljøetaten er sikker på at oppussingen vil hjelpe.

- Fortauene er veldig smale. De skal gjøres betraktelig breiere og mer oversiktlige, sier han.

2005: En person ble påkjørt av trikken i Storgata utenfor Gunerius. Foto: Jeanette Landfald/Dagbladet.
2005: En person ble påkjørt av trikken i Storgata utenfor Gunerius. Foto: Jeanette Landfald/Dagbladet. Vis mer

Velg alternativ rute

Endringene og stengingen av gata har blitt varslet, men det er nok mange som kan få seg en overraskelse mandag morgen.

Nordtug innrømmer at de er nervøse for busskaos.

- Vi må mane til tålmodighet. Alle som kan velge en alternativ rute, burde gjøre det de første dagene. Vi husker jo hvordan Vegvesenet gikk ut og formidla at det ville bli kaos i forbindelse med tunnelrehabiliteringene. Det endte med å gå veldig fint, fordi folk valgte andre ruter.

Det var sommeren 2015 det ene løpet i Smestadtunnelen på Ring 3 ble stengt, som det første leddet i rehabiliteringen av ti tunneler i Oslo. Da beregnet Vegvesenet at det ville ta fire timer å kjøre fra Sinsen til Lysaker - en strekning som normalt tar ti minutter - om like mange som vanlig satte seg bak rattet.

2015: 1. juni ble Smestadtunnelen på Ring 3 stengt. Det var forventet køkaos, men folk valgte andre ruter og transportmidler, og dermed ble det aldri noe stort problem. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
2015: 1. juni ble Smestadtunnelen på Ring 3 stengt. Det var forventet køkaos, men folk valgte andre ruter og transportmidler, og dermed ble det aldri noe stort problem. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Krevende

- Jeg tror ikke noen vil benytte Dronning Eufemias gate, om de ikke må, sier han videre.

I denne gata går det allerede mange busser, og rutebussene 30, 31 og 31E må også ta i bruk denne gata fra søndag.

- De som kjører i denne gata er neppe på sightseeing mandag morgen. De benytter gata for fordi de må. Det er allerede et svært trafikkbelastet område. Nå vil i tillegg noen av byens tyngste bussruter trafikkere traseen.

- Det er bare å stålsette seg, det vil bli krevende, sier han.

TRIKKEN: Illustrasjonen viser de midlertidige og ny permanente trikkesporene. Den midlertidige traseen vil ikke bli tatt i bruk før sommeren 2019. Trikken ledes utenom anleggsområdet, og trikkedriften gjennom hele byen skal opprettholdes. Byggingen av det midlertidige sporet starter i midten av november. Illustrasjon: Bymiljøetaten
TRIKKEN: Illustrasjonen viser de midlertidige og ny permanente trikkesporene. Den midlertidige traseen vil ikke bli tatt i bruk før sommeren 2019. Trikken ledes utenom anleggsområdet, og trikkedriften gjennom hele byen skal opprettholdes. Byggingen av det midlertidige sporet starter i midten av november. Illustrasjon: Bymiljøetaten Vis mer

Enkeltspor for trikken

Trikkene blir ikke berørt ennå, men fra midten av november vil trikken gå på enkeltspor i deler av gata.

Trikketraseen skal oppgraderes, og gata skal få nye holdeplasser og nytt gatedekke med nye trikkespor. Vann- og avløpsetaten skal også gjøre store oppgraderinger på strekningen.

Det skal bygges et midlertidig trikkespor fra Hausmanns gate, via Christian Krohgs gate og videre til Stenersgata ved Oslo City.

Mer informasjon om stengingen av Storgata finnes på Ruters nettside og nettsida Fremtidens byreise.