Frykter katastrofe

LINDEBERG (Dagbladet): Jernbaneverkets signalmontører frykter en katastrofe på Gardermobanen. Nå advares flytogdirektør Berit Kjøll. Sjansen for feilkoblinger i sikringsanlegget er meget stor. Banen burde aldri vært godkjent for høyhastighet, mener Signal- og teleteknikernes forening (STF).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Årsaken til den kraftige advarselen er de mangfoldige apparatskapene langs Gardermobanen. I skapene samles kablene fra alle sikringssystemene: Signalanlegget, ATC og sporveksler.

I skapene finnes det koblingspunkter for kabler med opptil 96 ledninger i hver. Samtlige ledninger er grå og umerkede. Dersom flere tråder tas eller rives løs samtidig, er det meget vanskelig å vite hvor den enkelte ledning hører hjemme.

I alle tilsvarende skap på andre baner har Jernbaneverket en teknisk løsning som gjør at ledninger kan feilsøkes uten å måtte frakobles.

Signalmontørenes krav er at de om lag 15000 ledningene i skapene langs Gardermobanen blir montert på samme måte.

Feilkobling

Bare én feilmontert kabel kan gi en total katastrofe. En enkel feilkobling kan lede to tog inn på samme spor, og gi grønt lys i begge retninger.

- Når ikke en eneste kabel er merket, er sjansen for feilkobling ved gjeninnkobling eller feilretting meget stor, skriver leder Bjørn Skauge i STF i brev til NSB Gardermobanen og Statens jernbanetilsyn.

En slik feilkobling skjedde ved Lerum i Sverige i november 1987. Ni personer døde og 130 ble skadd da to tog kolliderte. Signalmontørene mener en katastrofe på Gardermobanen ville få langt større omfang.

- Dette er vårt mareritt. Banen burde aldri vært godkjent som høyhastighetsbane, skriver Skauge.

Undrer

- Det er ikke noe problem under vanlig vedlikehold, men i situasjoner der det har oppstått feil, og tog står i kø på sporet, må reparasjoner ofte utføres under press og stress. Da er dette for dårlig, sier Skauge.

Nå forlanger STF at skapene blir ombygd slik de er langs resten av jernbanenettet. De forlanger også klare rutiner for uttesting av anlegget etter vedlikehold. Det finnes ikke i dag.

- Det er merkelig at den mest moderne banen i landet henger 20 år etter de andre banene på dette området, sier Bjørn Skauge.

Det synes flytogdirektør Berit Kjøll også.

- Jeg stiller meg undrende til at de som har bestilt og bygd dette anlegget, ikke har tenkt på dette under konstruksjonen.

Vi har tatt opp advarselen fra STF, og min sikkerhetssjef vil se på saken. Vi tar sikkerheten meget alvorlig, sier Berit Kjøll.