SVARER: Esso svarer på kritikken fra Regnskogfondet. Foto: Marcos Brindicci / Reuters / NTB Scanpix
SVARER: Esso svarer på kritikken fra Regnskogfondet. Foto: Marcos Brindicci / Reuters / NTB ScanpixVis mer

Shell om palmeoljekritikken:

Frykter mer avskoging hvis de slutter å kjøpe palmeolje

- Da blir det enklere og billigere å produsere palmeolje som det ikke stilles strenge krav til og som fører til avskoging.

Sigrid Louise Philippart i St1 Norge, som driver Shell-stasjonene under lisens, svarer på kritikken rundt selskapets bruk av palmeolje i sitt biodrivstoff. Les den opprinnelige saken her.

- Hva tenker Shell/St1 om påvirkningen innkjøp av sertifisert bærekraftig palmeolje har på etterspørselen, og dermed økt kjøp/salg av ikke-sertifisert palmeolje som et resultat av dette – slik Regnskogfondet hevder?

- Her tenker vi i St1 motsatt. St1 er Nord-Europas største innkjøper av biodrivstoff, og når vi stiller så stenge krav til råstoffet vi bruker med tanke på sertifisering og sporbarhet, mener vi at vi bidrar til at andelen bærekraftig biodrivstoff øker. Dette gjelder også den andelen vi tidvis blander inn av sertifisert og sporbar palmeolje.

- Biodrivstoff fra palme, på lik linje med biodrivstoff fra andre råstoff, er ett av flere alternativer til fossilt drivstoff som gir ønsket klimaeffekt – så lenge det er sertifisert og sporbart. Vi mener at diskusjonen i større grad bør rettes mot bærekraftig produksjon og faktiske klimagassutslipp, heller enn råstoff. Man kan lage bra og dårlig biodrivstoff ut fra et klimaperspektiv av de fleste typer råstoff. Så lenge bærekraftig produksjon er mulig, bør man ikke kutte ut mulige virkemidler til å erstatte fossilt drivstoff.

- Vi tar ansvar for det vi blander inn og selger ved å sørge for at alt som blandes inn er sertifisert og sporbart. I dag bruker vi derfor de beste alternativene til fossilt drivstoff som finnes for å gi en positiv klimaeffekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Har dere et moralsk/etisk ansvar for dette, utover den direkte handelen av sertifisert bærekraftig palmeolje?

- Vi er uenige i premissene for spørsmålet, da vi mener at vår etterspørsel etter bærekraftig og sporbart biodrivstoff er med på å stimulere til mer av det biodrivstoffet som har den ønskede effekten sammenlignet med fossilt drivstoff – nemlig biodrivstoff som reduserer utslipp fra veitransporten, samtidig som det ikke skader miljøet i produksjonen.

- Vi er opptatt av å ha en høy etisk standard for vår virksomhet, og i våre etiske retningslinjer har vi bestemt at vi skal legge like mye vekt på miljøkrav som på økonomiske krav. Vår forretningsmodell er tuftet på at virksomheten skal bidra til reduksjon i CO2-utslipp. Vi opplever å ha et moralsk ansvar for å redusere utslipp fra en av de sektorene som står for de største klimagassutslippene, og som vi leverer energi til, nemlig veitransporten. Det er derfor vi jobber for å erstatte fossil energi, liter for liter. Vi skal være en aktiv bidragsyter for å nå våre klimamål.

- Hvis vi i dag innfører et generelt forbud mot palmeolje, helt uavhengig av produksjonsmetodens bærekraft, frykter vi at følgende vil skje: De produsentene som i dag produserer bærekraftig palmeolje vil oppleve en dalende etterspørsel etter sitt produkt og prisen de kan ta for sin bærekraftig produserte palmeolje vil også falle. Insentivet for bærekraftig produksjon forsvinner dersom det ikke ligger en belønning i form av høyere pris i andre enden. Da blir det enklere og billigere å produsere palmeolje som det ikke stilles strenge krav til og som fører til avskoging.

- Hvordan har det seg at deres konkurrenter, som er mye mindre enn Esso og Shell/St1, i motsetning til dere klarer seg fint uten palmeolje i biodrivstoffet?

- Jeg vil la våre konkurrenter få uttale seg om sine egne strategier. Vi blander heller ikke inn palmeolje i dag, men gjorde det i fjor, og vil antakeligvis gjøre det igjen i fremtiden, såfremt det er sertifisert og sporbart. Biodrivstoff er fremdeles en knapp ressurs, og vi som omsetter drivstoff i Norge, kjøper inn biodrivstoff på det samme markedet. Vi etterspør alltid det biodrivstoffet med størst mulig klimagevinst. St1 er Nord-Europas største innkjøper av biodrivstoff, og i fjor blandet vi inn 38 prosent av alt det avanserte biodrivstoffet som ble blandet inn på det norske markedet.

- Hva slags henvendelser har dere fått fra kunder i denne sakens anledning den siste uka?

- Vi opplever en økt interesse for biodrivstoff og palmeolje fra våre kunder, og det synes vi er bra. Vi får spørsmål om det er farlig for bilen å fylle biodrivstoff, og kan betrygge kundene med at vi alltid opprettholder motorfabrikantenes krav til produktkvalitet for bensin og diesel, uavhengig om drivstoffet inneholder biodrivstoff, eller ikke. Andre spørsmål handler konkret om palmeolje. Vi opplever at kundene setter pris på at vi forklarer forskjellen mellom bra og dårlig palmeolje, at vi kan forsikre dem om at vi bare benytter oss av sertifisert og sporbar palmeolje. Kundene som henvender seg til oss om palme, får også tilgang til en lenke som gjør det mulig å følge palmeoljen helt tilbake til plantasjen.

- Frykter dere boikott av Shells stasjoner?

- Vi har stor respekt for kundenes valg, og er opptatt av en god dialog med både kunder og andre interessenter rundt vår rolle som energiselskap og omsetter av drivstoff. Nettopp gjennom en god og kunnskapsbasert dialog, og vår vilje til å stå i en offentlig debatt for å nyansere et så komplekst tema som biodrivstoff, tror jeg at vi bidrar til at kundene kan ta informerte og veloverveide valg.

- Vurderer Shell å avslutte innkjøp av planteolje?

- Vi i St1 investerer tungt i produksjon av avansert biodrivstoff i Norden, og jobber for å øke andelen avansert fornybar energi i vår biodrivstoffmiks. Enn så lenge finnes det ikke tilstrekkelig med avansert biodrivstoff til å nå målene for utslippsreduksjon, så vi er avhengige av å benytte oss av en andel sertifisert konvensjonelt biodrivstoff som erstatning for fossilt. Så lenge det er mulig å produsere bærekraftig og sporbart biodrivstoff av et gitt råstoff, vil vi ikke utelukke muligheten for å benytte det i vår biodrivstoffmiks – uavhengig av om det gjelder raps, palme, soya eller annet.