Svarer: I dag utfordret Petter Stordalen andre næringslivsledere til å ansette flere unge Nav-klienter. Både med og uten hull i CV-en. Foto: Nina Hansen
Svarer: I dag utfordret Petter Stordalen andre næringslivsledere til å ansette flere unge Nav-klienter. Både med og uten hull i CV-en. Foto: Nina HansenVis mer

Arbeidsledighet

Frykter NAV-fella for unge: - Vi trenger ikke bare blåruss

- Vi trenger også folk som kan gjøre praktisk arbeid, sier Scandic-topp, Svein Arild Steen-Mevold.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet:) Mandag kom arbeidsminister Anniken Hauglie med sine bekymringer for unge som verken er i jobb, skole eller på tiltak. Så mange som 73 000 personer under 30 år er i denne situasjonen, det fikk hotellkongen Petter Stordalen til å utfordre andre næringslivsledere til å ansette flere unge Nav-klienter.

Nikita-gründer, Inger Ellen Nicolaisen, sier at de stort sett har gode erfaringer med å ta inn folk fra Nav. Selv har de ansatt folk som har havnet utenfor arbeidslivet gjennom prosjekter som NHO-prosjektet Ringer i Vannet og Pøbelprosjektet.

- Det at unge folk har et hull i CV-en bryr ikke jeg meg om, slår hun fast.

Men det blir litt vanskeligere å ansette personer som har språkutfordringer, og sliter med å kommunisere på norsk og engelsk.

Stempel: Nikita-gründer, Inger Ellen Nicolaisen, synes det er trist at unge folk får stempelet «Nav-klient». Foto: Christian Roth Christensen
Stempel: Nikita-gründer, Inger Ellen Nicolaisen, synes det er trist at unge folk får stempelet «Nav-klient». Foto: Christian Roth Christensen Vis mer

- Vi har mange folk i jobb hos oss fra forskjellige kulturer. Men det er nok en forutsetning at ansatte kan kommunisere med kundene, forklarer Nicolaisen.

- Trist

En ting Nicolaisen synes er veldig trist, er at unge får tittelen «Nav-klient».

- Det blir et stempel på en gruppe mennesker som er totalt forskjellige. En generalisering som er ganske farlig og usmakelig.

- Folk har en oppfattelse av personer i Nav-systemet som er litt feil, fordi det finnes mange grunner til å benytte tjenestene som Nav tilbyr. Jeg tror de fleste som er «Nav-klienter» ikke er det fordi de vil det, men fordi de må det, fortsetter Nicolaisen.

Hun er helt enig med Stordalen i at topplederne bør arbeide mer aktivt for å få unge uten jobb i arbeid. Samtidig synes hun også at Nav kan være mer aktive, slik at arbeidsgiverne vet hvilke arbeidstakere som er tilgjengelig.

Mestringsfølelse

Petter Stordalen mener at det bør lages en app, slik at Nav kan nå ut til unge arbeidsledige. Nicolaisen synes det er en god idé, men ønsker seg også et system for at arbeidsgiverne kan holde seg oppdatert på hvilke arbeidstakere i Nav-systemet som er tilgjengelige.

- Hvis man kan tilby en person jobb, like enkelt som det er å bestille en Uber, så ville jo det vært fantastisk. Videre kunne det vært interessant å få de inn på en prøveperiode for å se om det passer for både dem og oss.

For en av tingene Nicolaisen mener at Nav bør bli bedre på er å gi arbeidsledige råd, slik at de kan finne ut hvilket yrke de har lyst til å arbeide i, og hvilke yrker de takler.

- Her er det snakk om å få de inn i en jobb hvor de får mestringsfølelse, slik at de ikke bare blir kastet inn i en jobb. For både arbeidsgiver og arbeidstaker taper på å ha en ansatt som ikke får mestringsfølelse i jobben sin.

- Sårbar alder

Administrerende direktør i Scandic Hotels Norge, Svein Arild Steen-Mevold, har selv erfaring med at perioden fra man er 15-25 år kan være sårbar. Som 16-åring sluttet han på gymnaset for å jobbe som byssegutt på MS «Finnmark» .

- Mange unge er nok i villrede når det gjelder å finne ut av hva de vil gjøre. Man trenger ikke lang tid uten fokus før man begynner å falle av. Og da kommer man lett i den fella at man går lenge arbeidsledig, sier han.

Svein Arild Steen-Mevold er administrerende direktør i Scandic Hotels Norge.
Svein Arild Steen-Mevold er administrerende direktør i Scandic Hotels Norge. Vis mer

Videre mener han at systemet for å få arbeidsledige ut i jobb fungerer bra for rundt 80 prosent, men at det fortsatt er 20 prosent som er unge og usikker på hva de vil drive med, som systemet ikke fungerer like godt for.

- Vi trenger ikke bare blåruss i dette landet, vi trenger også folk som kan gjøre praktisk arbeid. Vi må være mer bevisst på at vi trenger fagarbeidere, for jeg tror kanskje en del tenker at de må skaffe seg generell studiekompetanse, sier Steen-Mevold.

Selv har han også barn i alderen hvor man prøver å stake vei for framtida. Til dem har han ett viktig råd:

- Jeg er ikke så opptatt av hva de gjør, men sier til dem at det de velger å gjøre må de like veldig godt. Det er et viktig signal, for de har et langt arbeidsliv i vente.

- Fin mulighet

Steen-Mevold er helt enig med Stordalen i at næringslivsledere har et felles ansvar for å få unge arbeidsledige ut i arbeid, derfor har Scandic Hotels Norge en avtale med Ringer i Vannet, som hjelper dem med å finne arbeidstakere som har havnet utenfor. Det er en satsing han anbefaler også for andre arbeidsgivere.

For arbeidstakere med både handicap, sykdom og som er psykisk utviklingshemmet, er hotellbransjen en fin mulighet, mener Steen-Mevold.

- Blant annet er resepsjonen et fint sted for folk som sitter i rullestol, sier han.

For en måneds tid siden lanserte de prosjektet «Helt med» hvor personer som er psykisk utviklingshemmet eller sliter med lærevansker, kan jobbe sammen med en fadder som gir dem trygghet i jobbsituasjonen.

- Man ser hvordan de vokser som personer også. For oss er det en veldig viktig del av det samfunnsansvar vi i Scandic vil ta, sier Steen-Mevold.

Martin Holmen er administrerende direktør i Securitas.
Martin Holmen er administrerende direktør i Securitas. Vis mer

Høy motivasjon

- Det viktigste for oss når vi ansetter er personlig egnethet, at de som ansettes har tilfredsstillende vandel og motivasjon for å gjøre en god jobb. Realkompetanse er selvfølgelig også positivt.

Det sier administrerende direktør i Securitas, Martin Holmen. I likhet med de andre, samarbeider de også med Ringer i Vannet-prosjektet.

- Ulike livserfaringer og erfaring trenger ikke å sette en stopper for at vi ansetter folk fra Nav, det viktigste er tilfredsstillende vandel og høy motivasjon for å jobbe, sier Holmen.

Hull i CV-en trenger nødvendigvis heller ikke å være noe problem for å få jobb i Securitas. Men gode språkkunnskaper er en forutsetning.

- Som vekter møter du mange mennesker i løpet av dagen og det er viktig å kommunisere godt, avslutter Holmen.