Frykter norsk lege har jukset før

Legen ved Radiumhospitalet forfalsket forskningsresultater.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): En overlege ved Radiumhospitalet hadde i oktober en artikkel på trykk i det anerkjente tidsskriftet The Lancet. Artikkelen vakte oppsikt, fordi den norske overlegen påviste at bruk av betennelsesdempende midler som ibuprofen og naproxen reduserer risikoen for munnhulekreft for folk som røyker mye.

Men «forskningen» hadde ingen rot i virkeligheten. Til alt overmål - legen fikk i 2004 hele 70 millioner kroner fra National Cancer Institute i USA til forskningen.

Fabrikkerte data

- Vi har oppdaget at forskeren fabrikkerte dataene som ble brukt i artikkelen. Han hadde ingen grunndata som var basert på virkeligheten, sier strategidirektør ved sykehuset, Stein Vaaler, til Dagbladet.no.

Ifølge NRK, som avslørte forskningsjukset i dag, byttet forskeren ut tall fra Kreftregisteret med tall han selv hadde funnet opp.

Sykehuset ble obs på saken onsdag. En forsker uten tilknytning til Radiumhospitalet hadde gjort egne undersøkelser og funnet ut av resultatene ikke kunne stemme. Han kontaktet sykehuset, som konfronterte forskeren. Han innrømmet jukset.

- Dypt alvorlig

Sykehuset har kontaktet Lancet, og forventer at artikkelen blir trukket tilbake. Nå skal en ekstern kommisjon granske saken og systemene som sykehuset har for å organisere forskning og forskningspresentasjon.

- En personlig tragedie: Strategidirektør Stein Vaaler frykter korrupsjon. En ekstern granskingskommisjon skal se på saken og på sykehusets rutiner. Foto: Robert S. Eik/ Dagbladet
- En personlig tragedie: Strategidirektør Stein Vaaler frykter korrupsjon. En ekstern granskingskommisjon skal se på saken og på sykehusets rutiner. Foto: Robert S. Eik/ Dagbladet Vis mer

Strategidirektøren sier han ikke aner hva som er motivet bak jukset. Sykehuset har karakterisert saken som «dypt alvorlig» og «en personlig tragedie».

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kan det være snakk om korrupsjon?

- Vi har sett nøye på det og vi har ingen indikasjoner som tyder på at han har fått penger fra noen for å skrive dette. Dette blir en veldig viktig del av granskningen som skal komme, men dette må andre se på, sier Vaaler.

Nå frykter Stein Vaaler at forskeren, som holdes anonym av sykehuset, kan ha jukset før.

- Det er klart man frykter det i en sånn situasjon, sier Vaaler.

Flere medforfattere

Den falske forskningsartikkelen har flere medforfattere. Også institusjoner som Weill Cornell Medical Center i New York og Universitetet i Helsinki står bak.

- Har ikke de også et ansvar for å sjekke om bakgrunnsmaterialet stemmer?

- Det er helt klart at også medforfatterne har et ansvar. Spørsmålet er om de var i stand til å se feilen på det tidspunktet de fikk artikkelutkastet. Dette skal også granskes, sier Vaaler, og legger til at alle er kontaktet og at samtlige har reagert kraftig.

- Folk er sjokkerte og lei seg, sier Vaaler til Dagbladet.no. 

Også redaktøren av The Lancet reagerer.

- Jeg er overrasket og sjokkert, sier Richard Horton til NRK Dagsrevyen.

Dagbladet. no har ikke lykkes i å få kommentar fra overlegen i kveld.

TIL DE ANSATTE I DAG: Sykehuset har informert de ansatte ved Radiumhospitalet om skandalen i et internt skriv.