AKUTT: En akutt pilotmangel har gitt sommeren en elendig start for både flyselskapet Norwegian og mange av selskapets kunder, med kansellerte flygninger og ødelagte ferier..
Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
AKUTT: En akutt pilotmangel har gitt sommeren en elendig start for både flyselskapet Norwegian og mange av selskapets kunder, med kansellerte flygninger og ødelagte ferier.. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpixVis mer

Pilot-leder sier sikkerhet er grunnen når Norwegian-piloter sier nei til «superlønn»

Frykter Norwegian-tilbud om firedobbel lønn: - Slitne piloter kan bli fristet til å fly

Norwegian-pilotenes paraplyorganisasjon sier sikkerhet er grunnen til at de ikke støtter firedobbel lønn for overtid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En akutt pilotmangel har gitt sommeren en elendig start for både flyselskapet Norwegian og mange av selskapets kunder, med kansellerte flygninger og ødelagte ferier.

- Du får konstante meldinger: «kan du være så snill fly på den og den flighten», forteller Martin Stork.

Han er leder i Norwegian-pilotenes fagforening i Spania (SEPLA) og for den internasjonale paraply-organisasjonen Norwegian Pilots Group (NPG).

- Ekstra press

Nå forklarer Stork hvorfor fagforeningene ikke ville støtte det, da ledelsen tilbød firedobbel lønn til piloter som ville jobbe overtid, slik Dagens Næringsliv skrev tidligere i uka.

- Vi vil ikke ha dette ekstra presset om å jobbe, fordi de kan bli fristet til å fly selv om de er slitne, sier Stork til Dagbladet.

-Hva er dere redd for hvis pilotene ikke hviler nok?

- Som pilot har du 189 mennesker bak deg og om du flyr lange dager og mange på rad, blir du til slutt sliten. Da trenger du disse hviledagene. Det er et sikkerhetsspørsmål å sørge for at du alltid er tilstrekkelig uthvilt.

SIKKERHETSSPØRSMÅL: - Det er et sikkerhetsspørsmål å sørge for at du alltid er tilstrekkelig uthvilt, sier Martin Stork. Foto: Privat
SIKKERHETSSPØRSMÅL: - Det er et sikkerhetsspørsmål å sørge for at du alltid er tilstrekkelig uthvilt, sier Martin Stork. Foto: Privat Vis mer

- Akkumulerer seg

Stork peker på at de europeiske sikkerhetsbestemmelsene for flybransjen gir en pilot anledning til å ringe til selskapet og si at han er for utslitt til å fly.

- Da må de ta ham av flighten. Og slik må det være, sier Stork.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Den vanskelige biten av det er at slitenheten akkumulerer seg over tid.

Han avviser at fagforeningene i Norwegian har sagt blankt nei til å jobbe overtid for firedobbel lønn.

- Det vi har sagt til pilotene er at du må være veldig årvåken, og hele tida evaluere om du er i stand til å gjøre det. Vi har ikke sagt «ikke gjør det». Til selskapet har vi sagt at vi ikke kan si et generelt «ja» til det, sier Stork.

- Gir sur smak

Ifølge Sterk er det et tegn på sterk integritet at piloter faktisk takker nei til et tilbud om firedobbel lønn.

- Om en pilot takker nei til firedobbel lønn, viser det profesjonalitet: Han sier nei til firedobbel betaling, fordi han er opptatt av sikkerheten. Det er noe publikum må forstå. Når en pilot sier nei til å fly for firedobbel lønn, er det en grunn til det, og sannsynligvis en sikkerhetsgrunn, som må respekteres.

- Føler du at pilotene i Norwegian har fått skylda for kanselleringene?

- Ikke fra selskapet, men vi har sett medieoppslag som gir en sur smak i munnen, som gir inntrykk av at pilotene ikke er villig til å fly for firedobbel lønn. Det skaper et ekstra press som ikke hjelper verken, pilotene, selskapet eller passasjerene. Passasjerene burde være glade for at det er piloter som sier nei, fordi de tenker på sikkerheten, sier Stork.

- Flysikkerheten først

«Flysikkerheten kommer alltid først - uansett. Arbeidstidsbestemmelsene er strengt regulert i hele Europa og vi følger selvsagt disse. Vi poengterte dette i vårt tilbud til pilotene, og vårt meget kompetente og dyktige pilotkorps forvalter dette ansvaret utmerket hver eneste dag», kommenterer Bjørn Erik Barman Jenssen, administrerende direktør for Norwegian Air Resources.

Martin Stork peker på at Norwegian-piloter i Skandinavia har en tariffavtale som fastsetter hvor mange fridager som kan selges.

- Det har vi ikke i Spania. Derfor ser vi fram til å få en tariffavtale og regulere dette, sier han.

«Vi har forhandlet om tariffavtale med SEPLA i lang tid, og som kjent må det to parter til for å få dette på plass. Arbeidstidsbestemmelsene gjelder i hele Europa og regelverket sikrer pilotenes rettigheter på dette området uavhengig om det er en tariffavtale på plass eller ikke», repliserer Bjørn Erik Barman Jenssen.