SKJÆR I SJØEN: Redningsselskapet frykter en ny ulykkessommer på sjøen. Bildet er fra en ulykke i Nordland der fem ungdommer mirakuløst overlevde en stygg ulykke med høy fart og promille. Foto: Redningsselskapet.
SKJÆR I SJØEN: Redningsselskapet frykter en ny ulykkessommer på sjøen. Bildet er fra en ulykke i Nordland der fem ungdommer mirakuløst overlevde en stygg ulykke med høy fart og promille. Foto: Redningsselskapet.Vis mer

Frykter ny ulykkessommer

Flere båter, større båter og høyere fart gjør at Redningsselskapet frykter en ny ulykkes-sommer på sjøen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Redningsselskapet advarer mot utviklingen av det høye antallet alvorlige ulykker de siste årene med villmannskjøring, promille og uerfarne båtførere med alt for høy fart.
 
34 døde I fjor døde 34 mennesker i ulykker med fritidsbåter i Norge. Nå frykter Redningsselskapet at det kan gå mot en ny ulykkes-sommer på sjøen etter at ni personer har dødd så lang i år.
 
- Vi ser en helt klar trend at folk kjøper seg større og raskere båter. Vi frykter at de dystre dødstallene fra fjoråret kan bli like høye dette året, men vi håper selvsagt at folk tar seg litt bedre tid når de er på sjøen og tar de nødvendige forholdsregler, sier Frode Pedersen, informasjonssjef i Redningsselskapet.
 
Rundt halvparten har 50 hk eller mer - Fart og hestekrefter preger en stor del av dagens fritidsbåtflåte. Ser vi på statistikken over de norske fritidsbåtene, har 70 000 av de 152 000 båtene som er registrert i Redningsselskapets småbåtregister motorkraft på fra 50 hk og oppover til flere hundre hester. Her snakker vi om joller og motorbåter i kategorien 0-29 fot, sier Frode Pedersen.
 
Det er flere årsaker til at så mange døde på sjøen i 2013, men de dystre tallene synes å være klar på ett område:
 
- I 27 av de 34 dødsfallene brukte ikke personene som omkom redningsvest. Mye av nøkkelen for å berge liv på sjøen er at folk blir flinkere å bruke redningsvest. Det må spres et budskap om at det er tøffingene som bruker redningsvest, sier Pedersen.
 
- I tillegg er det viktig med gode oppdaterte sjøkart og bruk av VHF radio. Vi har i år utviklet en ny applikasjon for smarttelefoner som inneholder blant annet nød-funksjon, sjøkart, værmelding og havneinformasjon. Kort oppsummert er den et viktig verktøy for alle som elsker å være på sjøen, sier Pedersen.
 
Assisterte 14 215 mennesker Redningsselskapet har aldri hatt mer å gjøre enn i 2013, da assisterte de 14 215 mennesker. De siste dagene har Norge opplevd strålende sommervær fra Nord- til Sør-Norge. Det fører til økt trafikk på sjøen, og det fører til flere oppdrag for redningsskøytene langs Norskekysten.
 
- Redningsskøyta «Horn Flyer» på Hvaler hadde 27 oppdrag fra torsdag til søndag. «UNI Oslofjord» hadde 24 oppdrag i samme periode, og heldigvis var det stort sett bare standard assistanseoppdrag med lav alvorlighetsgrad. Men det beskriver den hektisk aktiviteten for flere av skøytene. Vårt primære mål er jo tross alt å være på plass før ulykkene blir alvorlige, sier Frode Pedersen.
 
Han mener å se en klar trend i det norske båtmarkedet de senere årene hvor det har vært et kvantesprang på økt fart.
 
- Det er en hel verden av forskjell på om man beveger seg i 7-8 knop eller 30 knop når man er på sjøen. På båtmessa i år så jeg nesten ikke en eneste båt med innenbordsmotor. Stort sett alle båtene som var vist der hadde store utenbordsmotorer som gjør sitt til at det er mulig å kjøre fort på sjøen, sier Frode Pedersen.
 
Redningsselskapet ønsker, i tråd med et forslag fra Sjøfartsdirektoratet som kom for to år siden, at det skal bli innført et obligatorisk hurtigbåtsertifikat.
 
Båtsertifikat for hurtiggående båter - Myndighetene bør innføre et eget båtsertifikat for hurtiggående båter så raskt som mulig. Når man kjører båt som går raskere enn 35 knop begynner det å bli alvor, sier Pedersen.
 
Historisk sett er det en stor overvekt av menn som dør i forbindelse med fritidsbåtulykker. I 2013 var 31 av 34 de omkomne menn, noe som utgjør 91 prosent av totalsummen. For tidsrommet 2003 - 2013 var tallet 92,5 prosent.
 
- Det skyldes at det er i hovedsak at det er menn som er ute i båt, og det er menn som fra 25 år og oppover som er mest uforsiktig. De tror selv at de er flinkest av alle, og at de ikke trenger redningsvest. Jeg er i samme kategori selv, og jeg måtte begynne å kommentere dette i media før jeg selv ble konsekvent, sier seniorrådgiver Ivar Christiansen i Norsk Folkehjelp til Dagbladet.
 
- Jeg håper at denne sommeren her skal være fri for drukningsulykker. Det må være lov til å ha en nullvisjon, men vi må jobbe med forebyggende virksomhet og bruken av redningsvest er det viktigste av alt. Men det vil nok forekomme drukningsulykker også denne sommeren, dessverre. Men mange potensielle drukningsulykker kan unngås hvis vi voksne går foran som gode rollemodeller, sier Ivar Christiansen til Dagbladet.

APP: Redningsselskapet har innført en ny applikasjon for mobiltelefoner som kan være til stor hjelp på sjøen.  Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
APP: Redningsselskapet har innført en ny applikasjon for mobiltelefoner som kan være til stor hjelp på sjøen. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet. Vis mer
STOR AKTIVITET:  I 2013 assisterte Redningsselskapet over 14 000 mennesker på sjøen.  Informasjonssjef Frode Pedersen er bekymret for økt fart og større båter.  Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
STOR AKTIVITET: I 2013 assisterte Redningsselskapet over 14 000 mennesker på sjøen. Informasjonssjef Frode Pedersen er bekymret for økt fart og større båter. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet. Vis mer