Frykter økte bilavgifter

Kongelig Norsk Automobilklub er bekymret for at det kan bli dyrere å kjøre bil dersom satellittbasert veiprising erstatter dagens bomstasjoner.

Mange er uenig i økt innkreving av bompenger i Norge. KNA frykter at en omlegging til satelittbasert veiprising ikke vil komme bilistene til gode i det hele tatt. Her fra en tidligere demonstrasjon mot bompenger foran Stortinget. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Mange er uenig i økt innkreving av bompenger i Norge. KNA frykter at en omlegging til satelittbasert veiprising ikke vil komme bilistene til gode i det hele tatt. Her fra en tidligere demonstrasjon mot bompenger foran Stortinget. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

(Finansavisen.no): Regjeringen skal muligens utrede ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning. Dette er ment som en del av gjennomgangen av dagens avgiftssystem for bil. Ifølge Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) betalte norske bilister over 10 milliarder kroner ved landets 228 bomstasjoner i 2018.

- Satellittbasert veiprising er i utgangspunktet et mer rettferdig og mer effektivt målesystem enn bomstasjoner, sier Børre Skiaker, generalsekretær i KNA, ifølge Finansavisen.

Han er samtidig klar på at veiprisingssystemets suksess er helt avhengig av hvilke elementer som faktisk puttes inn.

Dobbel avgift?

Satellittbasert veiprising kan bety en GPS-mottager i hver bil. Denne kan overvåke hvor mye og hvor langt norske bilister kjører. Bilistene betaler da for hver kilometer de tilbakelegger på veien, og avgiften kan variere med hvor og når kjøretøyet kjører, samt veislitasje og luftforurensing.

KNA-sjefen frykter at det kan bli dyrere å kjøre bil dersom satellittbasert veiprising erstatter dagens bomstasjone, skriver Finansavisen.

- Det må ikke komme doble avgifter som kamufleres i et uoversiktlig system. Om vi forutsetter at teknologien fungerer perfekt, er det veldig enkelt å gjøre endringer på avgiftene, sier Skiaker, ifølge avisen.

Han sikter til at kostnadene ved å skru bilavgiftene kraftig opp, ikke er så stor som den ville vært om man for eksempel snakket om utbygging av bomstasjoner. Med satelittbasert veiprising er bekymringen at det kun skal tastetrykk på en datamaskin til for å gi nordmenn langt dyrere bilhold.

Fortsatt fossilbiler

Finansavisen omtalte tidligere denne uka hvordan tyske ADAC har avdekket at en rekke nye dieselbiler nesten ikke slipper ut skadelige nitrogenoksider (NOx) i det hele tatt.

Ferske tester viser at utslippet av NOx fra mange nye dieselmodeller i praksis er eliminert.

Dette fikk Morten Stordalen, som er nestleder i Stortingets samferdselskomité og leder av FrPs bilpolitiske utvalg, til å reagere.

«Vi har sagt på inn- og utpust at Fremskrittspartiet ikke vil ha et forbud mot salg av bensin- og dieselbiler», sa han til Finansavisen på onsdag.

Et flertall på Stortinget har imidlertid vedtatt en ambisjon om at ingen nye bensin- eller dieseldrevne personbiler skal selges i Norge etter 2025. Skulle det inntreffe, påpeker KNA at store inntekter vil fordufte fra statskassen i årene som kommer.

- Staten tvinges til å få på plass et nytt avgiftssystem for bil. Hvis ikke, blir det betydelig mindre inntekter fra den norske bilparken. Hvordan dette avgiftssystemet ender opp med å bli, er avgjørende for bilistenes fremtidige reisekostnader, mener Skiaker.

Andre økonominyheter:
Norwegian blant de verste aksjene
Laveste ledighet på ti år