Frykter økte klasseskiller

Lærerforbundet og Norsk Lærerlag er svært bekymret over at klasseskillene i skole-Norge bare øker. Nå frykter de A og B kommuner, der elever i storbyene og fattige landkommuner, blir de store taperne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Skole-Norge er i alvorlig utakt. Et likeverdig tilbud, er i ferd med å bli en saga blott. Rettsvernet for elevene er skremmende dårlig. Verst stilt er de gruppene som trenger mest hjelp, for eksempel elever med lærevansker, sier Anders Folkestad, leder i Lærerforbundet.

Han krever bedre nasjonal styring og et tydeligere ansvar for den enkelte kommune.

Dårlig undervisning

Folkestad er svært kritisk til at norske kommuner prioriterer skolen så ulikt som de gjør, både når det gjelder å ruste opp ekstisterende skolebygg, samt hvilke krav som settes til undervisninga.

- Aller verst blir det når dårlige skolebygg kombineres med svak oppfølging av elevene. Dette ser vi i særlig grad i de største byene hvor behovet for en trygg læringsarena er størst, sier Folkestad.

Også Norsk Lærerlag er bekymret.

- Forholdene for elver og lærere er uverdige flere steder. Ved enkelte Oslo-skoler er situasjonen spesielt ille, sier lederen i Norsk Lærerlag, Helga Hjetland.