Frykter oljekatastrofe i nasjonalpark

- Dette er en kamp vi må vinne, sier ordfører Eivind Normann Borge, som sier at oljeflaket nå har en lengde på 4,5 kilometer.

GRUNNSTØTTE: onteinerbåten Godafoss grunnstøtte ved 20-tiden torsdag på Kvernskjær, mellom to Hvaler-øyene Asmaløy og Kirkøy midt i Ytre Hvaler nasjonalpark Det 165 meter lange og 28 meter brede konteinerskipet Godafoss gikk på grunn om lag 100 meter fra land. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/DAGBLADET
GRUNNSTØTTE: onteinerbåten Godafoss grunnstøtte ved 20-tiden torsdag på Kvernskjær, mellom to Hvaler-øyene Asmaløy og Kirkøy midt i Ytre Hvaler nasjonalpark Det 165 meter lange og 28 meter brede konteinerskipet Godafoss gikk på grunn om lag 100 meter fra land. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/DAGBLADETVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Oljesølet kan forurense de viktigste verneområdene i Oslofjorden. Oljen befinner seg nå i nasjonalparkområdet og det er mye sjøfugl i disse områdene, sier ordføreren i Hvaler, Eivind Normann Borge (Frp), til Dagbladet.

Ytre Hvaler nasjonalpark er en norsk nasjonalpark som ligger i kyst- og skjærgårdslandskapet i Østfold.

- Frykter dere en ny Full City-katastrofe?

- Om det blir verre enn Full City kan jeg ikke si, men vi står overfor en kamp og en veldig alvorlig situasjon, sier Borge.

4,5 kilometer langt Oljeflaket som har lekket ut nå har en lengde på 4,5 kilometer, forteller ordføreren. Han vet ikke hvor dypt oljeflaket er.

- Det er helt klart såpass mye olje, og ikke minst tykk olje, som kan gjøre mye skade, sier Borge.

Konteinerbåten Godafoss grunnstøtte ved 20-tiden torsdag på Kvernskjær, mellom to Hvaler-øyene Asmaløy og Kirkøy midt i Ytre Hvaler nasjonalpark Det 165 meter lange og 28 meter brede konteinerskipet Godafoss gikk på grunn om lag 100 meter fra land.

Skipet hadde 13,5 knop Fartøyet lekker olje midtskips på begge sider. Lekkasjene kommer fra to tanker med kapasitet på 250 tonn olje hver, men det er usikkert om tankene er fulle. Bunkerstankene om bord har en kapasitet på 800 tonn.

Det digre islandske containerskipet Godafoss hadde en fart på hele 13,5 knop i sekundene før det gikk på grunn på Kvernskjæret i Løperen torsdag kveld, skriver Fredrikstad Blad. Og farten ble økt kraftig etter at losen forlot skipet.

Det viser det satelittbaserte GPS-skipsovervåkningskartet AIS på www.marinetraffic.com. Om en søker i kartet på skip i Hvaler, finner man Godafoss liggende stille i Løperen. Men klikker du på pilene som viser posisjoner og fart på vei ut av Fredrikstad og gjennom Løperen, går det frem at skipet ved Skipstadsand hadde en fart på 7,4 knop. Da den passerte Hestholmen kort tid etter var farten økt til 10,3 knop.

Og like for grønnstøtingen, noen minutter senere, etter å ha passert Håbu, hadde farten økt til hele 13,5 knop.

Bekrefter at det gikk fort Losholdermann Elise Rusten bekrefter overfor Fredrikstad Blad at kapteinen skal ha øket farten etter at losen forlot skipet ved 19.45-tiden.

- Så lenge losen var ombord holdt skipet en fart på 7,2 knop. Da losen forlot skipet valgte kapteinen å øke farten til 13 knop, sier hun til Fredrikstad Blad.

Fredrikstad Blad spør om dette ikke er veldig høy fart:

- Jo, det er høy fart. Hva dette skyldes kan ikke jeg svare på. Det må bli kapteinen som redegjør for hvorfor han økte farten så kraftig, sier Rusten til avisa.

I motsetning til Full City-katastrofen har man været på sin side, opplyser Hvaler-ordføreren.

- Det er lite vind og det er fralandsvind. Og det er ikke mye sjø. Dermed kan man lykkes med å legge oljelenser rundt flaket for å isolere utslippet, sier Borge.