Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Frykter p-hus med elbiler

Det brenner over flere etasjer i parkeringshuset på Stavanger lufthavn. - Jeg frykter slike parkeringshus med elbiler, sier seksjonsleder i Rogaland brann og redning IKS.

KRAFTIG BRANN: Det har brutt ut kraftig brann i parkeringshuset ved Stavanger lufthavn tirsdag. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
KRAFTIG BRANN: Det har brutt ut kraftig brann i parkeringshuset ved Stavanger lufthavn tirsdag. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix Vis mer

Det brenner over flere etasjer i parkeringshuset på Stavanger lufthavn, og røykdykkere har av fare for bygningskollaps trukket seg ut av anlegget.

Ifølge Rogaland brann og redning IKS er det mellom 60 og 70 brannmannskaper på stedet.

Avinor opplyser til Dagbladet at det er over 3000 parkeringsplasser i det aktuelle parkeringshuset P1 ved «Kiss and fly»-området på flyplassen, som var bortimot fullt da brannen startet.

Frode Strøm, leder i forebyggende avdeling i Rogaland brann og redning IKS, sier til Dagbladet at han ikke har erfart liknende.

- En slik konstruksjon skal kunne stå imot en slik brann. Her står det mange biler samtidig, som potensielt kan utgjøre en enorm varmeproduksjon ved brann, sier han.

SOLA: Denne videoen viser innsiden av parkeringshuset i tilknytning Sola lufthavn kort tid etter at brannen startet. Video: Magnus Røsseland Bollmann Vis mer

- Et elektrisk kjøretøy

Deler av konstruksjonen i parkeringshuset har tirsdag kveld gitt etter.

- Brannen startet med en bilbrann i parkeringshuset, og har spredd seg kraftig til flere plan, skriver Sør-Vest politidistrikt i en pressemelding.

Gurli Ulverud er kommunikasjonssjef i Avinor, som eier parkeringshuset.

På spørsmål om hvordan deler av konstruksjonen i parkeringshuset kunne gi etter, svarer Ulverud:

- P-huset er bygget etter forskriftene og godkjent som P-hus. Før vi har fått avklart årsak og omfang er det ikke mulig for oss å kommentere mer på nåværende tidspunkt.

Den første meldingen som kom til politiet var at det brant i en bil, som skal ha vært et elektrisk kjøretøy, ifølge operasjonsleder i Sør-Vest politidistrikt, Victor Fenne-Jensen.

- Men det er en melding som ikke er bekreftet, sier han til Dagbladet.

- Begrenset erfaring

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er nasjonal elsikkerhetsmyndighet og forvalter regelverket for sikker utførelse og bruk av elektriske installasjoner og utstyr.

Direktoratet er også nasjonal brannsikkerhetsmyndighet med ansvar for forebyggende brannvern og opplæring av brannfolk.

- Norge har vært tidlig ute med å ta i bruk elbilteknologi og vi har derfor begrenset erfaring og statistikk når det gjelder elbiler og branner, heter det på DSB sine nettsider.

DSB har et tett samarbeid med Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) om forskjellige brannsikkerhetstiltak.

- Men så langt foreligger det ingen spesielle tekniske krav til bygninger og garasjeanlegg relatert til elbiler og parkering av elbiler, heter det videre.

Det er heller ingen konkrete planer om slike tiltak utover det som allerede gjelder for parkering av biler, oppgir dem på sine nettsider.

Dagbladet har vært i kontakt med både DSB og DiBK. De hadde ikke anledning til å kommentere saken tirsdag kveld.

Har fryktet scenarioet

Svein Knutsen, seksjonsleder i kompetanseavdelingen i Rogaland brann og redning IKS, sier til Dagbladet at han har fryktet scenarioet.

- Hvis batteripakken i en elbil tar fyr, er det vanskelig å slokke, sier han.

I moderne elbiler brukes det stort sett litiumbatterier.

- Disse byr på utfordring grunnet måten de er montert i biler. De ligger kapslet inn og ikke lett tilgjengelig, sier Knutsen.

Knutsen sier det kan være en krevende prosess å få slokket slike branner.

- Den beste metoden som er praktisert nå, er å senke kjøretøyet ned i vann, slik at det tar vekk varmen som genereres i batteriene. I Europa har det blitt bygget avfallscontainere som kan tas med ut på skadesteder, som man kan løfte biler oppi, for så å helle i vann, sier han.

- Man må kjøle dem sakte ned – på samme måte som med en brannskade. Det har forekommet få elbilbranner i Norge hittil, og vi har lite erfaring på temaet. Jeg frykter slike parkeringshus med elbiler.

BRENNER FORTSATT: Parkeringshuset på Stavanger lufthavn tirsdag kveld. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
BRENNER FORTSATT: Parkeringshuset på Stavanger lufthavn tirsdag kveld. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix Vis mer

Avviser elbil-påstand

Christian Sesseng er forskningsleder ved RISE Fire Research, som er Norges branntekniske kompetansesenter.

Ifølge Sesseng er det ingen statistikk som sier at det er større risiko for brann ved elbiler enn ved diesel- og bensinbiler.

Forskningslederen sier videre at det blir viktig å granske saken med parkeringshuset i Stavanger grundig.

FORSKNINGSLEDER: Christian Sesseng. Foto: RISE Fire Research
FORSKNINGSLEDER: Christian Sesseng. Foto: RISE Fire Research Vis mer

- Ikke bare for å finne direkte brannårsak. Men også for å finne ut hvorfor det eskalerte som det gjorde. Var beredskapen god nok? Er det noe som kunne vært gjort annerledes? Er regelverket blitt fulgt? Det er viktig å lære av hendelsen, og unngå at tilsvarende ting skjer i framtida.

Slik svekkes konstruksjonen

Problemet med parkeringshus som dette er at du har veldig mange biler som står veldig tett, sier forskningslederen.

- De fleste bilene har drivstofftanker med brennbart drivstoff, og biler har veldig store mengder plastmateriale i seg som brenner godt. Dermed får du raskt spredning fra bil til bil, og til slutt har du brann i et stort område. Da har man en varmeutvikling som vil påvirke konstruksjonen.

- Hvordan påvirkes konstruksjonen av brann?

- Mange parkeringshus er bygd av betong, og ved varme vil du få avskalling. Det er fukt i betongen, og når den varmes opp fordamper fukten og betongen flasser det av slik at det blir gradvis tynnere og vil bære mindre.

EVAKUERES: Reisende evakueres fra Stavanger lufthavn Sola etter en omfattende bilbrann. Video: DB-tipsere og Sporlos.no Vis mer

Hadde ikke sprinkleranlegg

Generelt sett er det flere måter å unngå at brannen sprer seg så voldsomt som den har gjort i parkeringshuset på Sola, forteller Sesseng.

- Ett tiltak kan være sprinkleranlegg. Da vil du hindre eller forsinke brannen i å spre seg fra bilen den startet i til andre biler, eller holde brannen til et begrenset antall biler slik at brannvesenet får mer tid til å iverksette tiltak før det kommer ut av kontroll.

NRK skriver at det ikke er sprinkleranlegg i parkeringshuset på Sola.

Forskningslederen legger til at regelverket gir føringer for når sprinkleranlegg er påkrevd i parkeringsanlegg, avhengig av hvordan anlegget er konstruert.

Et annet tiltak er å lage seksjoneringer - altså å dele inn parkeringshuset i flere seksjoner, noe som gjør det vanskeligere for brannen å spre seg.

- Alle tiltak har en kostnad. Og da må kostnaden forsvares gjennom risikoreduksjonen den kan gi, sier Sesseng.

VOLDSOM BRANN: Svart røyk veltet ut av parkeringshuset tirsdag ettermiddag. Foto: Tor Ropeid
VOLDSOM BRANN: Svart røyk veltet ut av parkeringshuset tirsdag ettermiddag. Foto: Tor Ropeid Vis mer

Mangler sprinkleranlegg-info

Parkeringshuset drives av Apcoa, og eies av Avinor.

Kommunikasjonssjef Gurli Ulverud i Avinor sier til Dagbladet at de vil følge opp saken.

På spørsmål om hvorfor p-huset ikke har sprinkleranlegg, svarer Ulverud følgende:

- Jeg trenger mer informasjon om det, men har ikke det nå. Det må vi komme tilbake til.