Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan og dagligvarekjedene Ica og Coop frykter de må betale mer for sauser, supper og gryteretter etter oppkjøpet av Rieber & Søn.
Det tradisjonsrike familiekonsernet fra Bergen har blant annet merkevaren Toro i porteføljen. Mandag ble det kjøpt opp av Stein Erik Hagens Orkla. Reitan sier til E24 at han frykter Orkla blir for store.
- Jo hardere konkurranse, jo bedre priser for deg og meg. Dette betyr at det bør være mange leverandører, ikke noen få, som kjemper om plassen i butikk. Vi er spente på hva EU-kommisjonen sier til dette, for disse aktørene har meget stor andel i mange av sine kategorier fra før, sier han.
Overfor NRK poengterer han at det i noen produktgrupper nå ikke vil være noen konkurranse i det hele tatt. Ica Norge, den minste av de fire hovedaktørene i dagligvarebransjen, frykter spesielt større makt hos de store leverandørene. Men NorgesGruppen, som eier blant annet Kiwi og Meny, har en varmere tone, selv om de også ser problematikken.
- Vi må fokusere på at dette er positivt for norsk næringsindustri. Vi trenger et lokomotiv i matformidlingen og det har Orkla vært til nå. Så vi ser på positivt på dette, sier konserndirektør Per Roskifte til E24.
I rapporten til Matkjedeutvalget fra i fjor fikk de store kjedene selv også kritikk for prispress og manglende konkurranse som gikk ut over mindre leverandører enn de to som mandag havnet under ett tak.
(NTB)