Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Frykter prisras på øl

Den norske dagligvarebransjen frykter ekstremt lave priser på øl når den tyske matvarekjeden Lidl åpner sine første butikker i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå ber dagligvarebransjen Konkurransetilsynet om hjelp.

- 40 prosent under vanlig pris

«Erfaringene fra andre land viser at Lidl særlig bruker lave priser på øl for å lokke kundene til sine forretninger», skriver daglig leder Thomas Angell i Handelens Ølsalgsråd i et brev til Konkurransetilsynet.

Rådet viser til tall fra Finland. Her ligger Lidls ølpriser 40 prosent under normalen. Lidl startet med 10 butikker i Finland i fjor. Nå er det 41 billibutikker i nabolandet vårt.

Og snart, Lidl vil ikke opplyse når, skal de første Lidl-butikkene åpne i Norge. Med 16.000 ansatte fordelt på 4.000 butikker og en omsetning på nærmere 350 milliarder kroner har kjeden store muligheter til å kapre store markedsandeler. Og det er prisen som er Lidls fremste våpen for å kapre kundene.

Forbereder seg på ølkrig

Nesten ni av ti varer i Lidls sortiment er egenproduserte billigvarer. Øl er et av disse vareslagene.

Dagligvarebutikkene frykter nå skjev konkurranse. Angell skriver at butikkene nå forebereder seg på «en konkurranse kjennetegnet av ølpriser».

Ølrådet peker i sitt brev på at alkoholloven forbyr kvantumsrabatt og spesielle tilbud på alkoholholdige drikkevarer.

«Lidls konkurrenter har dermed begrensede muligheter så lenge redusert pris på øl må være permanent og reflektere prisstrukturen i sortimentet», skriver Angell.

Førstekonsulent Ragnar Bredoch i Konkurransetilsynet sier til Vårt Land at det er lite tilsynet kan foreta seg i denne saken.

- Spørsmålet om dagligvarekjedene kan konkurrere på pris ved salg av øl, er regulert i en egen del av alkoholloven, og denne delen hører ikke inn under fagområdet til Konkurransetilsynet, sier Bredoch.

<B>FRYKTER BILLIGERE ØL:</B> Dagligvarebransjen frykter Lidls egenproduserte øl.