Frykter prisras på øl

Den norske dagligvarebransjen frykter ekstremt lave priser på øl når den tyske matvarekjeden Lidl åpner sine første butikker i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Nå ber dagligvarebransjen Konkurransetilsynet om hjelp.

- 40 prosent under vanlig pris

«Erfaringene fra andre land viser at Lidl særlig bruker lave priser på øl for å lokke kundene til sine forretninger», skriver daglig leder Thomas Angell i Handelens Ølsalgsråd i et brev til Konkurransetilsynet.

Rådet viser til tall fra Finland. Her ligger Lidls ølpriser 40 prosent under normalen. Lidl startet med 10 butikker i Finland i fjor. Nå er det 41 billibutikker i nabolandet vårt.

Og snart, Lidl vil ikke opplyse når, skal de første Lidl-butikkene åpne i Norge. Med 16.000 ansatte fordelt på 4.000 butikker og en omsetning på nærmere 350 milliarder kroner har kjeden store muligheter til å kapre store markedsandeler. Og det er prisen som er Lidls fremste våpen for å kapre kundene.

Forbereder seg på ølkrig

Nesten ni av ti varer i Lidls sortiment er egenproduserte billigvarer. Øl er et av disse vareslagene.

Dagligvarebutikkene frykter nå skjev konkurranse. Angell skriver at butikkene nå forebereder seg på «en konkurranse kjennetegnet av ølpriser».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer