Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Coronaviruset:

Frykter spøkelses-ruter: - Kritisk

Flyselskaper planlegger tomme flyginger for å beholde lukrative rettigheter. En EU-regel får skylda.

CORONAVIRUS: Viruset ble først oppdaget i Wuhan sør i Kina. Der har myndighetene innført febersjekker ved byens flyplass, togstasjoner og motorveier, og et stort nyttårsarrangement er også avlyst. Video: AP. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

Britiske flyselskaper tvinges til å gjennomføre «ghost»-flyginger i frykt for å miste sine lukrative avtaler med en rekke europeiske flyplasser.

Er du rammet? Da vil vi høre fra deg. Send en e-post til [email protected]

En rigid EU-regel får skylda, melder den britiske avisa The Times.

Airlines UK, en organisasjon som representerer britiske flyselskaper, forteller til The Times at noen flyginger blir gjennomført uten noen som helst passasjerer.

Et ikke-navngitt flyselskap forteller til avisa at de anslår å måtte gjennomføre et 30-tall flyginger de neste tre ukene med under halvfulle fly.

Årsaken: Den globale epidemien av coronaviruset.

CORONAVIRUSET: Alt du trenger å vite om coronaviruset. Kan barn gå på skolen? Kan man bryte en karantene? Bør gravide være mer bekymret? Lege Harald Meling Dobloug gir deg svarene. Vis mer

Coronaviruset

For etter den verdensomspennende spredningen av coronaviruset, har en rekke flyselskap kansellert en rekke avganger. Delvis fordi avgangene går til særlig smitteutsatte områder, og delvis på grunn av lavere etterspørsel.

På kort sikt er det et åpenbart problem for flyselskapene.

På lang sikt kan det også bli et problem på grunn EUs såkalte 80/20-regel, som regulerer landings- og avgangsrettigheter på flyplasser, forteller flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair.

For å forstå hvorfor, må man først lære seg et begrep: «Slots», på engelsk, altså landings- og avgangsrettigheter.

- Kritisk

Flyanalytiker Elnæs forteller at flyselskaper får tildelt såkalte slots ved flyplasser på to måter:

- Man skiller mellom historiske rettigheter, som man opparbeider seg over tid, og slots man kan søke om, sier Elnæs til Dagbladet.

Og her kommer EU-regelen inn i bildet.

For å beholde sine slots, er flyselskapene nødt til å bruke dem minst 80 prosent av tida.

- Det er kritisk, og det vil flyselskapene unngå. Og da kan man havne i en situasjon som The Times beskriver, sier Elnæs.

Tar beina fatt: Merk deg ordet «Wuhan Shake». Det er den nye virale trenden på hvordan man kan hilse på andre mennesker uten å bli smittet av Corona. Video: Endre Vellene / Dagbladet Vis mer

Ber om regel-pause

Derfor ber flyselskaper over hele Europa EU i disse dager om å vurdere å innføre en midlertidig dispensasjon fra regelen. Det inkluderer også flyeselskapet Norwegian.

- Dette er et problem for hele flybransjen nå som coronaviruset fører til mindre etterspørsel etter reiser, og flyselskapene forsøke å tilpasse kapasiteten etter dette. Vi, som andre flyselskap, er i dialog med EU om dette, og håper at man kan sette pause på den regelen en periode framover, sier Charlotte Holmbergh Jacobsson, presseansvarlig i Norwegian, til Dagbladet

Flyanalytiker Elnæs mener det ikke er noen urimelig forespørsel fra flyselskapene.

- Jeg synes at EU her bør prøve og finne en løsning for flyselskapene, som potensielt står i fare for å miste sine slots, sier Elnæs.

- Verdt sin vekt i gull

For slots er verdifullt. Veldig verdifullt, forteller Elnæs.

- Slots ved travle flyplasser som for eksempel Heathrow er verdt sin vekt i gull. De har en veldig høy verdi. Gode slots gjør flyselskapene i stand til å ta godt betalt, sier flyanalytikeren fra Winair.

Og desto mer gunstig landings- og avgangstid en slot gir, jo dyrere kan de selges.

For som med det meste andre i verden, kan man kjøpe også slots.

Flyselskapet Air New Zealand solgte denne uka en slot ved nettopp Heathrow i London for hele 27 millioner dollar - rett i underkant av 250 millioner kroner.

Ber om «nødkutt»

Norske flyselskaper har også bedt myndighetene gjøre andre grep for å demme opp for coronavirusets herjinger på deres bunnlinje.

NHO Luftfart har på vegne av flyselskapene bedt finansminister Jan Tore Sanner (H) om å fjerne flypassasjeravgiften midlertidig, skriver E24.

- Da den avgiften kom gikk luftfarten økonomisk sett bra og politikerne ønsket å beskatte en bransje som var i en opptur. Nå er situasjonen snudd på hodet. Det burde finansministeren ta på alvor, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.

Flypassasjeravgiften ble innført i 2016. I dag koster det 76,5 kroner i avgift for alle reiser i Europa og 204 kroner for fly som går lenger.

Sjokktall

Tidligere i uka skapte den internasjonale flyorganisasjonen International Air Transport Association (IATA) store overskrifter da de ga ut prognoser for hvordan coronaviruset vil påvirke flybransjen.

Organisasjonen anslår nå et tap på mer enn svimlende 583 milliarder kroner globalt for passasjermarkedet, meldte Børsen, Dagbladets finansnettsted.

Det fikk flyanalytiker Elnæs til å bruke store ord om situasjonen.

- Jeg har aldri sett sånne tall. Det er forferdelige tall, rett og slett. At det skulle bli så ille som dette hadde jeg i min villeste fantasi aldri sett for meg. Dette er grotesk, sa flyanalytikeren.

Hele Norges coronakart