EL-LUKSUS: Audi E-tron Quattro kommer i 2018. Den kan bli rammet av avgiftsøkninger. 3000 har allerede satt seg på liste for bilen. Her vises bilen fram av Audi-topp Ulrich Hackenberg i 2015. Foto: REUTERS/Kai Pfaffenbach
EL-LUKSUS: Audi E-tron Quattro kommer i 2018. Den kan bli rammet av avgiftsøkninger. 3000 har allerede satt seg på liste for bilen. Her vises bilen fram av Audi-topp Ulrich Hackenberg i 2015. Foto: REUTERS/Kai PfaffenbachVis mer

Økte avgifter på elbiler

Frykter Tesla-avgiften skaper sjokk hos bilgigantene: - De sitter og teller på knappene

Verdens bilprodusenter kaster seg på elbiler.

(Dagbladet): Den såkalte Tesla-avgiften er et av de mest kontroversielle punktene i regjeringens forslag til statsbudsjett.

I budsjettet som ble lagt fram i dag, foreslår regjeringen å oppheve fritaket for engangsavgiften for elbiler, men at det samtidig skal gis et vektfradrag.

Derfor blir det da bare de aller tyngste elbilene som får engangsavgift, om budsjettet blir vedtatt i Stortinget. Det betyr blant annet en avgift mellom 71 000 og 96 000 kroner for toppmodellen Tesla Model X SUV i motsetning til null kroner i 2017, ifølge Bilnorges avgiftskalkulator.

Luksusmerkene kommer

Også Teslas luksusstasjonsvogn Model S vil få en avgiftsøkning på opp mot 25 000 kroner som følge av endringene.

BRITISK EL: Jaguar Land Rover kommer med I-Pace neste år. 1000 mennesker har stilt seg på liste for bilen i Norge. Den kan også bli rammet av økningene. REUTERS/Toby Melville Vis mer

Men i tida framover lanserer både Audi og Jaguar store og luksuriøse elbiler i form av E-tron og I-pace. Også merker som Mercedes og Volkswagen har varslet at de vil komme med elbilnyheter - flere av disse også trolig SUV-er og over vektgrensa på to tonn.

Ikke bare ser KrF og Venstre på dette som et løftebrudd fra regjeringen etter avtalen om bilavgifter vedtatt i 2015 der det ble fastsatt at fritaket for engangsavgift for nullutslippsbiler forlenges til 2020, også bransjen og interesseorganisasjonene er bekymret.

- Dette kom jo for det første helt som julekvelden på kjerringa. Ingen hadde forventet en elbilavgift nå, og de har vært veldig tydelig på at avgiftsfritaket skal bevares til 2020. Dette skaper dårlig signaler på et veldig dårlig tidspunkt, sier leder i Elbilforeningen, Christina Bu, til Dagbladet.

Hun peker på nettopp de store tyske produsentene og andre anerkjente bilmerker som nå kommer for fullt med store elbiler med lang rekkevidde.

- Sitter og teller på knappene

- Alle kommer nå, og alle kommer til Norge først. Det er her de åpner for forhåndsbestillinger.

LITT PINLIG: Christina Bu, leder i elbilforeningen, sier avgiftsøkningen sender sjokkbølger internasjonalt. Her sammen med havnedirektør Einar Olsen i Drammen under markeringen av elbil nummer 50 000 i Norge i 2015. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

- De sitter og teller på knappene. Dette er en satsing som er avhengig av noen veldig få markeder, der Norge er en av de viktigste, sier hun til Dagbladet.

- Hva tenker de nå i Stuttgart?

- Det er litt pinlig. Jeg har akkurat vært i Stuttgart og kom hjem kveld før statsbudsjettet ble framlagt fra verdens største elbilfestival. Alle snakker om Norge og vi skryter av norske politikere som har is i magen og skal få dette til, også kommer denne sjokkbeskjeden. Dette sender sjokkbølger internasjonalt

- Jeg har allerede gjort intervju med Financial Times i dag. Dette går ut med en gang. Det påvirker andre lands myndigheter og det påvirker bilprodusentene på et sårbart tidspunkt, sier hun.

- Lurer på hva som egentlig skjer

Hun mener regjeringens politikk sender et signal til bilprodusentene, men også til forbrukerne.

Det samme mener Marius Holm, leder i miljøstiftelsen Zero.

- Statsbudsjettet skaper usikkerhet om tidligere satsinger. Markedet, næringslivet, investorer og forbrukere blir stående og lure på hva som egentlig skjer. Det er en jobb å gjøre for Venstre og Høyre for å få dette til å se bra ut, sier han til Dagbladet.

Så langt i år er 20 prosent av bilsalgene i Norge elbiler. Regjeringens mål er at det i 2025 bare skal selges nullutslippsbiler i Norge. Det er bare sju år til.

Overrasket over kritikken

Frp's finanspolitiske talsperson sier at forslaget handler om å legge til rette for at vanlige folk også kan kjøpe elbiler

- Ser du helheten i elbilpolitikken, er Norge et attraktivt land. Men det handler om å legge til rette for at ikke bare rikingene kan kjøpe elbiler. Det er laget en retorikk om at det er mer til de som har mest i dette budsjettet, så jeg er overrasket over kritikken når vi skjerper avgiftene på biler som folk flest ikke har råd til, sier han.

Rødt-leder Bjørnar Moxnes innrømmet også at han uenig i stort sett alt i budsjettforslaget, bortsett fra Tesla-avgiften.

Saken fortsetter under videoen!

NEGATIV TIL BUDSJETTET: Rødts Moxnes mener at statsbudsjetter bidrar til økte forskjeller i Norge. Video: Ingrid Cogorno. Vis mer

- Ikke konkurransedyktig

Luksusbilene som kommer til neste år, er allerede populære. Audis E-tron har omkring 3000 forhåndsbestillinger i Norge. Jaguar har nær tusen. 6000 nordmenn står i kø for SUV-en Hyundai Kona, som akkurat ikke vil omfattes av vektgrensa.

- Har ikke elbileiere, og spesielt eiere av luksusbiler som Tesla, fått nok fordeler i Norge?

- De som allerede har Tesla, vil jo tjene på dette. Men dette handler om dem som sitter og regner på kronene. Halvparten av nybilsalget i Norge er mellomstore og store familiebiler. Folk vil helst ha plass til unger, bikkjer, ha hengerfeste og kjøre opp på hytta. Der er det elbilene kommer først. Dessverre kommer ikke billige Skoda-stasjonsvogner elektrisk ennå, sier Bu.

- Elbilene er ikke konkurransedyktig. Det er for tidlig å gjøre dette. Jeg sier ikke at vi aldri skal ha avgifter, men nå er ikke den rette tida.

- Nå spør alle bare hva som skjer i Norge? Alle ser mot oss. Det har negative konsekvenser for strategiene bilprodusentene legger, mener Bu.