Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Frykter tog-katastrofe

NSB Gardermobanen frykter en alvorlig ulykke på Oslo S, og forlanger at Jernbaneverket installerer ATC (automatisk togstopp) på spor 14.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dette er et område der svært mange reisende befinner seg, og en ulykke vil få svært store konsekvenser, sier flytogdirektør Berit Kjøll.

I et brev til Jernbaneverket Region Øst uttrykker Gardermobanen hvor ukomfortable de er med at det ikke finnes noen barriere mot storulykker i spor 14.

Spor 14 er det såkalte buttsporet som Flytogets ekspressavganger til Gardermoen stilles opp i og stopper i. Skulle flytoget miste bremsene, eller på annen måte kjøre ukontrollert mot endebutten, finnes det ingen automatisk togstopp (ATC/ATS), som kan stoppe toget. På begge sider og foran endebutten ligger perronger og publikumsarealer der tusenvis av mennesker ferdes daglig.

«Konsekvensene ved en ulykke i buttspor 2 og 3 på Gardermoen vil ikke involvere reisende. Situasjonen i spor 14 på Oslo S er helt annerledes. Her vil en ulykke hvor flytoget kjører inn i endebutten kunne involvere mange reisende», skriver sikkerhetssjef Asle Martinsen i NSB Gardermobanen til Jernbaneverket.

Bryter forskriften

Gardermobanen mener at jernbanevirksomheten i spor 14 ikke tilfredsstiller kravene i forskriftene for jernbanen. I spor 14 kan én enkelt feil føre til en ulykke med tap av menneskeliv eller alvorlig personskade, mener Martinsen.

«Vi ber om at Jernbaneverket igangsetter prosjektering og bygging av et ATC-anlegg i spor 14,» skriver han.

NSB Gardermobanen har selv innsett at et ATC-anlegg er nødvendig på skifteområdet på Gardermoen, der Flytoget har sporet av tre ganger i år. Dette anlegget er ferdig prosjektert. Og Jernbaneverket vil følge oppfordringen fra Gardermobanen.

Vurderes flere steder

- Vi er i ferd med å få godkjent tegninger til et ATC-anlegg i spor 14. Når disse tegningene er godkjent, vil vi sette i gang. Vi vurderer også ATC i de andre buttsporene, sier banesjef Bjørn G. Hillestad ved Jernbaneverkets Region Øst.

DETTE ER FARESONEN: Flytogdirektør Berit Kjøll står her i spor 14, sporet som mangler automatisk togstopp.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media